Сер 082013
 

blignij_svet_avto_400_310Те, що їзда з ввімкненим ближнім світлом світлу пору добу сприяє підвищеній безпеці — доводити не треба. Про сутінки і темну пору доби мова не йде взагалі. Але часто виникають питання щодо ефективності їзди із постійно ввімкненим ближнім світлом або ж із так званими ходовими вогнями (якщо автомобіль ними обладнаний).

Я не буду наводити власні філософські роздуми з цього питання, а лише подам переклад статті, опублікованої науково-дослідною організацією Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) — дуже авторитетна організація, яка займається підвищенням безпеки руху в США. Стаття власне про ходові вогні, але нічого не заважає ввімкнути ближнє світло і отримати той же ефект (так, до речі, вимагається робити в ЄС: нема “вогнів” — вмикай ближнє).

Отже, далі власне стаття. Оригінал тут, перепост вітається.
1. Що таке ближні ходові вогні і які переваги в плані безпеки руху вони надають?
Денні ходові вогні (DRL) — це передні освітлювальні прилади автомобіля, які світять завжди, коли автомобіль перебуває в русі. Це дешевий метод, який допомагає зменшити кількість ДТП. Це світло особливо ефективне для запобігання лобових та бокових зіткнень у світлу пору доби, оскільки робить автомобілі більш помітними, особливо якщо вони наближаються здалеку.

2. У яких країнах вимагають вмикати денні ходові вогні та які вимоги до нових авто?
Законодавство Канади та багатьох європейських країн ставить вимогу до водіїв їздити із ввімкненими ходовими вогнями у світлу пору доби. В Канаді всі автомобілі виготовлені після 1 грудня 1989 року повинні бути обладані вбудованими деними ходовими вогнями (це коли ближнє світло ніколи не вимикається або є окрема лапмочка – перекл.). Законодавство ЄС виставляє подібні вимоги до автомобілів, виготовлених після лютого 2011 року. Всі нові автобуси та вантажівки згідно норм ЄС повинні мати вбудовані ходові вогні після сепня 2012 року.
Законодавство США не ставить жодних вимог щодо DRL, проте від водіїв вимагається вмикати світло за умов недостатьої видимості або насприятливих погодніх умов.

[….]

4. Наскільки ефективним є використання ближніх ходових вогнів у світлу пору доби?
Майже всі опубліковані звіти доводять, що використання ближніх вогнів у світлу пору доби знижує кількість зіткнень. Дослідження результатів введення обов’язковго використання ближнього світла у Норвегії у проміжку від 1980 по 1990 роки показало, що кількість ДТП у світлу пору доби знизилося на 10%. Статистичні дані із Данії показуть, що рівень ДТП знизився на 7% через 15 місяців після того, як ввели обов’язкову їзду із ближнім світлом вдень. Крім того, кількість зіткнень при повороті ліворуч зниизилася аж на 37%. У іншому звіті з Данії, що охоплює період в 2 роки та 9 місяців, було зафіксовано зниження рівня ДТП у світлу пору доби на 6 відсотків, а зокрема зіткнень при повороті ліворуч — на 34%. Транспортне Бюро Канади зафіксувало зниження рівня ДТП у світлу пору доби на майже 11 відсотків після того, як водіїв зобов’язали їздити із ближнім світлом.
У США дослідження показали, що автомобілі обладнані вбудованими ходовими вогнями, потрапляли в ДТП дещо рідше (приблизно на 7%) у порівнянні з авто, що не були обладнані ними. Також дослідження відносно невеликої кількості авто у 60-х роках показало, що кількість ДТП, у які потрапли авто обладнані DRL, була нижчою на 18% ніж для авто без ходових вогнів. У США ДТП внаслідок зіткнення двох і більше авто складають більше половини загальної кількості ДТП, які фіксує поліція. У 2002 році було зафіксовано загальне зниження рівня ДТП на 3% після введення обов’язкового використання ближніх ходових вогнів у деяких штатах.
Науковці, використовуючи дані зібрані з 1995 по 2001 роки, зафіксували зниження на 5% ДТП спричинених лобовим ударом та зустрічним роз’їздом, а також зниження смертності на дорогах серед пішоходів та велосипедистів на 12%. Тим не менше, дослідження, поведені федеральним урядом у 2008 році, показали, що використання ближнього світла не мало значного ефекту при зниженні рівня ДТП.

5. Чи зменшує використання ближніх ходових вогнів “життя” лапмочок і чи впливає на економію пального?
Використання світла у денний час не впливає значною мірою на тривалість життя лапмочки. Автомобілі із вбудованою функцією DRL використовують лампи дального світла, вмикаючи їх на половину потужності, заощаджуючи пальне та ресурс лапмочки. Національна Адміністрація з Безпеки Руху (NHTSA) оцінила, що споживання пального зросте лише на долі літра, залежно від типу лапм і схеми включення.

6. Чи  є використання DRL обов’язковим для мотоциклістів?
Федеральні закони в США не зобов’язують мотоциклістів використовувати ближнє світло у світлу пору доби, проте у деяких штатах є вимога їздити із ввімкненим світлом постійно. Тим не менше, більшість виробників мотоциклів починаючи з 1979 року встановлють на мотоциклах автоматичне вмикання ближнього світла при заведеному двигуні.

І все-таки, додам кілька коментарів від себе:

  • Під денними ходовими вогнями слід розуміти або вбудовану опцію, або ж самостійне використання ближнього світла, якщо такої опції нема.
  • У США використання ближніх вогнів не показало суттєвої ефективності, оскільки зустрічній рух там сильно розділений на великій частині доріг. А от в Європі з її вузькими дорогами — саме то!
  • Споживання пального є просто смішним. Порахуйте самі: середня (ходова) потужність двигуна — 95 кВт, потужність лапм — 0.12 кВт (або ж 120 Вт). Ділимо 0.12 на 95 і отримуємо 0.00126 або ж 0.13%. При споживанні бензину 9 л/100км отримаємо прирість в 0.00126 х 9 = 0.011 або ж 11 грам. Це просто смішно. Один ривок з місця спалить в три рази більше. Смішними є і викиди. Ніж боротися з екологічною проблемою, не вмикаючи світло, краще заборонити експлуатацію жигулів та іншої рухляді — ефект буде куди більш вражаючий!
  • Лапмочки таки горять частіше. І за це треба платити. Але краще платити 1000 гривень в рік за автосвітло ніж поповнити річну статистику.
  • І врешті-решт, безпека. Водій набагато швидше ідентифікує машину із ввімкненити фарами ніж без. Знову ж таки, давайте порахуємо. Я, водій автомобіля А виїзджаю на зустрічню смугу руху для обгону, рухаючись із швидкістю 110 км/год. На зустрічній смузі знаходиться малозамітний (напр. сірого кільору в хмарну погоду) автомобіль Б, який рухається мені назустріч із швидкістю 100 км/год. Отже, сумарна швидкість зближення становить 210 км/год або приблизно 60 м/с. Якщо припустити, що використання ближнього світла фар у світлу пору доби пришвидшує час оцінки дорожньої обстановки лише на 0.5 секунди, то за цей час автомобілі пройдуть 30м назустріч. Це ті 30м, яких може не вистачити для того, щоб загальмувати або ж ухилитися від зіткнення. Ось так от.

Тому вибирайте: 11 грам бензину і 200 грн в рік на лапмочки або ж …

 Додав о 23:41

 Залишіть відгук

Ви можете використовувати ці HTML теги та артибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(обов'язково)

(обов'язково)