Нарешті я вирішив взятися писати на тему, про яку я роздумував давно. Але завжди щось не давало: то роботи багато (зараз її, до слова, не менше), то революція, то ще якісь важливі події. Тим не менше, я вирішив поділитися досвідом і трохо розказати про те, що я люблю чи не найбільше — авіацію та авіаподорожі.

Я знаю, що про це вже написано чимало статей, “порад подорожуючим” і просто різних там статей повно зараз в Інтернетах. Але доволі часто отримую масу запитань від своїх друзів, колег та просто випадкових “знайомих” у соцмережах щодо того, як краще організувати свою авіаподорож або як вирішити ту чи іншу пов’язану з нею проблему. Якщо і вас таке цікавить, або ж ви такий же авіаманьяк як і я — тоді ласкаво просимо!

Чому авіація і що про авіаперевезення треба знати?

Леонардо да Вінчі писав: “… Якщо хоч раз у житті ви здійсните політ, то до кінця свого життя ви ходитимете по землі із поглядом повернутим в небо — туди, де ви колись були, і куди завжди хотітимете повернутись!” Майстер да Вінчі ніколи не літав, бо цей геній народився занадто рано для свого часу. Сьогодні, у ХХІ столітті авіатранспорт є ключовим двигуном прогресу, даючи можливість нам перенестися у найдальші закутки нашої планети всього за лічені години, тоді як дорога до них у часи да Вінчі займала б місяці і роки. Навіть той з вас, хто ніколи не літав літаком до сьогодні, може стати пасажиром вже завтра. Наприклад, за 100-150 Євро можна зі Львова за 2 години перенестися на узбережжя Італії або серце Баварії. Навіть купивши “гарячу” (правильніше “палаючу”) путівку в Туреччину на “все включено”, — ви станете пасажиром авіарейсу. Тому як казав містер Бонд, never say never!

article-0-0CA07CDD00000578-432_964x513

У циклі публікацій я спробую розказати, як здійснюються авіаперевезення, що таке “пересадка” :), як оптимальніше підібрати авіапереліт, що означають букви і цифри у вашому електронному квитку, як прочитати посадковий талон, як вибрати місце в літаку (особливо, якщо рейс нічний або ж з вами подорожують дітки), а також звичайно ж ціла серія “лайфхаків”, які я відкрив самостійно, або ж зі мною ними поділилися “прокачані” подорожуючі.

Почнемо із базових речей, що освоїти, так би мовити, термінологію, яка нам пригодиться далі.

Про авіаквиток і про те, як працює система резервації

Сучасна сфера авіаперевезень вже давно повністю комп’ютеризована і квиток, який ви придбаєте, буде електронним. Електронний квиток (e-Ticket) — це коли піставою для перевезення є не якийсь папірець, а запис у відповідній базі даних. Наприклад, купляючи класичний квиток на поїзд в касі, ми отримуємо паперове підтвердження того, що нами було викуплене місце у вагоні (плацкарта) на певну дату. Для цього при посадці треба мати той папірець, інакше вас ніхто не пустить у вагон. У із електронним квитком все зовсім інакше. Фактично, при купівлі квитка на літак, у базі резервацій створюється запис, що, наприклад, пасажир ROMAN PAVLYUK летітиме по такому-то маршруті такого-то числа. У якості ідентинтифікатора особи пасажир буде використовувати паспорт № ХХХХХХ. Відповідно, при проходженні реєстрації нам достатньо показати посвідчення особи, а зокрема той самий паспорт, дані якого ми вводили при купівлі квитка. Про реєстрацію поговоримо трохи згодом.

Я поки-що пропущу тему пошуку рейсів і купівлі квитка, бо вона вартує окремого допису, який я обов’язково зроблю згодом. Зараз давайте припустимо, що квиток у вас є.

Отже, ви придбали квиток. Не важливо, як ви це зробили — онлайн, в агенції, в касі аеропорту чи по телефону — формат електронного квитка практично не відізняється.

Перш за все, виникає питання: а де ж фактично зберігаються дані про мою резервацію? Виконують цю роль так звані глобальні дистрибюторські системи, в яких переважна більшість авіакомпаній, турагенцій, готелей, компаній з прокату авто та морських перевізників зберігають дані про резервування послуг, про розклад, наявість місць і т.д. Однією із найбільших і найпопулярніших є система Amadeus. У ній зберігають свої дані майже 140 авіакомпаній. Цю систему використовують всі авіакомпанії, що входять до Lufthansa Group, а також більшість європейських перевізників. Отже, приміром придбавши квиток на рейс а/к Austrian Airlines, вам буде створено резервацію у системі Amadeus і буде виданий відповідний booking reference — унікальний діючий ідентифікатор квитка у системі бронювання.

Давайте розглянемо електронний квиток і розберемося, що ж там в ньому записано. Як приклад я використаю роздруківку із системи Amadeus, з якою добре знайомі більшість моїх колег по роботі, проте може бути PDF-файл, який ви отримаєте після здійснення бронювання онлайн або просто електронний лист із аналогічним вмістом.

Отже, виглядає все так (деякі дані були змінені з міркувань конфеденційності):

< прихований вміст > Виділити
Отже, вгорі є номер електронного квитка. У нашому випадку це 220-4833176619. Номер квитка складається із двох секцій. Перша секція — це три цифри коду авіакомпанії. У Lufthansa він 220, у UNITED — 016, тощо. Власне цей код і дає вам підказку, яка ж авіакомпанія дійсно “виписала” вам квиток. Вся справа в тому, що авіакомпанії активно використовують код-шерінг і може навіть бути таке, що всі сегменти виконуються компаніями партнерами. Наприклад, ви зайшли на сайт Lufthansa i придбали квиток Варшава-Дюссельдорф-Варшава. Фактично, виконує обидва рейси компанія Germanwings, проте квиток буде випущений від імені Lufthansa і буде починатися на 220. Слід зауважити, що номер квитка є унікальним крізь усі системи бронювання і для авіакомпаній він служить основним ідентифікатором клієнта.

Далі у колонці зліва йде назва і дані агенції, що виписала квиток.

У невеликій колонці справа маємо кілька важливих пунктів. По-перше, вже згаданий booking reference. У нашому випадку це X8D87S. Це унікальний ідентифікатор бронювання у комп’ютерній системі. Слід зауважити, що це унікальний діючий (активний) ідентифікатор. Чому саме шість буквоцифрових символів? Все тому, що система резервації бере свій початок із глибоких 80-х, коли вся інформація трамалася і вводилася у текстовому форматі і оброблялался на мейн-фреймах із використанням мови COBOL. Шість буквоцифр, як і 512кБ памяті, у 80-х було більше ніж достатньо :). І хоч технологічно система Amadeus зазнала значних змін, функціонально проте вона майже не змінилася і не сильно змінилися формати даних. Слід зазначити, що ідентифікатор booking reference є унікальним тільки у певній системі бронювання, на відміну в e-Ticket Number. Наприклад, квиток куплений на сайті United.com і відповідно виданий при купівлі booking reference нічого не означає для системи Amadeus, оскільки United свою власну систему із назвою Gallileo. Проте номер квитка є унікальним, і більше не може бути виданим ніде.

Мабуть багато хто з тих, хто часто літає до США з а/к Lufthansa і, відповідно, United, помітив цікаву річ: якщо зайти на сайт united.com, відкрити із головного меню сторінку View/Change Existing Reservation і ввести там код підтвердження виданий Lufthansa, то після завантаження інформації про переліт, вгорі отримаємо повідомлення Your new United resevation is XXXXXX. Справа в тому, що UNITED не використовує Amadeus, але проте має code sharing угоду із Lufthansa. Отже, кожного разу, коли ви купляєте квиток до США і там є хоча б один сегмент, який виконує UNITED, то відповідно ця авіакомпанія створює копію своєї резервації і видає новий booking reference. На жаль, інтеграція між Amadeus i Gallileo не є такою, якою ми б хотіли її бачити і часто припідносить подорожуючим немалі ”сюрпризи”. Найбільші глюки починаються, якщо внести зміни в квиток. Якщо зміни в електронний квиток внесе United (наприклад, перенесення дату вильоту), то цього скоріш за все цього не побачить Lufthansa, бо United не буде лізти аж в Amadeus і зробить зміни тільки в себе, так би мовити на своємо “локальному” сервері, як кажуть ІТ-шники. Якщо ж зміни зробить Lufthansa, то зміни дойдуть до United всього лиш на пару днів, а то й тиждень. Як результат, електронний квиток відмічається як no show, а то й взагалі відміняється. Як діяти у такій ситуації я опишу трохи згодом.

Під booking reference маємо дату випуску квитка, а також ім’я пасажира або їх список, оскільки один електронний квиток може бути виписаний на декількох пасажирів. Мені багато разів питали, чому у такому трохи дивному форматі пишеться ім’я і для чого завжди добавляють MR або MS, наприклад PAVLYUK/ROMANMR. По-перше, звертати увагу на MR і MS не треба, жодних проблем на контролі і при реєстрації не буде. По-друге, це рудимент, який дійшов до нас ще з 80-х. Тоді вся інформація зберігалася у текстовому форматі, то ж було прийнята наступне правило: спочатку йде прізвище, далі відділене слешем йде ім’я.Якщо в пасажира кілька імен, то їх слід розділити слешами, напр. PAVLYUK/ROMAN/MYKOLAMR. Суфікс MR або MS фактично вказує, що запис імені пасажира скінчився і звичайно ж, суфікс вказує одночасно на стать.

Слід зауважити, що вказання правильного прізвища та імені при купівлі (оформленні) квитка є дуже важливим. При різниці у написанні хоча б в одну букву можуть виникнути проблеми із реєстрацією на рейс. Якщо сталася помилка, то слід негайно звернутися до агенції, щоб ті її виправили.

Основним ключем (primary key) у записів про резервацію служить пара полів last/first name та booking reference. Саме цю комбінацію як правило просять онлайн-системи самообслуговування, наприклад, коли хочемо пройти онлайн реєстрацію. Слід зауважити, що особа, яка знає ваш booking reference та призвіще/ім’я теоретично може переглянути ваш маршрут подорожі, а також отримати доступ до інших даних, пов’язаних із резервацією. Тому небажано розголошувати цей код наліво-направо. Мені багато разів доводилося бачити, як люди викладали фото авіаквитків у Facebook типу “Ура! Я їду на Бора-Бора!”, де чітко видно прізвище (хоча його видно і в Facebook :)) і booking reference. Так от, деякі авіакомпанії дозволяють робити зміни у резервації онлайн, тому зловмисник може вам перенести, наприклад, дату вильоту на пізніше. Буде дууууже неприємно.

Раз ми вже заговорили про Інтернет-послуги, думаю варто трошки зупинитися на тому, які ж on-line сервіси пропонують авіакомпанії? Звичайно ж, все залежить від самої авіакомпанії. Як правило кожна із них пропонує можливість переглянути резервацію онлайн, ввівши booking reference та last name. Для цього слід зайти на відповідну сторінку (Lufthansa, United, Delta, Turkish, AirFrance, LOT, Austrian, WizzAir) і ввести дані про бронювання. Після цього ми потрапляємо на сторінку із детальною інформацією про наш квиток. Фактично, там зображена та ж інформація, що у квитку, приклад якого я навів вище.  Додатково, вам може бути запропоновано наступне:

  • Ввести дані про програму часто літаючих пасажирів (якщо цього не було зроблено при резервації). Про це ми ще якось поговоримо.
  • Надати додаткові дані про пасажира(ів). Наприклад, для міжнародних рейсів можна буде ввести інформацію про візу(и), вказати адресу перебування у країні призначення (це, наприклад, важливо для подорожей до США), контактний телефон для отримання СМС-повідомлень про статус рейсу і т.д.  Завчасне введення цієї інформації дозволить вам суттєво швидше пройти процедуру реєстрації, а також ви будете отримувати повідомлення, якщо ваш рейс затримується або його відмінили.
  • Вибрати місце в літаку. Багато авіакомпаній беруть за це гроші (Lufthansa, WizzAir). Інші дають цю послугу безкоштовно, але резервують певні місця для преміум-пасажирів або ж пропонують вибрати їх за певну оплату (United). Про вибір місця ми ще теж якось поговоримо окремо. Зазначу лише, що іноді “інвестиція” в 30-50 дол. може доволі непогано окупитися. А от хвалений Turkish Airlines, до прикладу, взагалі опції вибору он-лайн наперед місць не має 🙂
  • Для пасажирів із особливими потребами можна замовити візок-коляску, милиці тощо. Для батьків, що подорожуть з дітьми, можна зазначити, що частиною багажу буде дитяча каляска. Це зекономить час при раєстрації та посадці, бо авіакомпанія буде попереджена заздалегідь.
  • Можна вибрати собі тип харчування. Якщо ви вегетаріанець, веган, сироїд, іудей, мусульманин, індуїст чи любитель морської їжі — це опція для вас. Тут є свої плюси, і є мінуси. Плюс в тому, що “нестандартну” їжу розносять першою, а мінус — її якість: вона ще огидніша за стандартну 🙂
  • Деякі аівакомпанії дають можливість змінити безкоштовно (або за гроші) дату вильоту, а також маршрут. Зокрема, так робить United. Наприклад, оригінально ви плануваєте летіти із Філадельфії до Сан-Франциско із пересадкою в аеропорту Нью Арк, а UNITED пропонує безкоштовно опції із пересадкою у Чікаго. Відмовитися від таких “бонусів”– то ваше право.
  • Якщо до вильоту залишилося менше 23 годин, то на сторінці із деталями резервації як правило з’явиться лінк на онлайн резервацію.
  • Діякі авіакомпанії дозволяють скасувати квиток онлайн. Це ще раз підтверджує необхідність збереженн booking reference в таємниці доки подорож не завершена.

Наступною важливим моментом є розуміння різниці між перельотом (itenerary), рейсом (flight) та квитком (ticket/reservation). Отже:

  • Рейс (flight) — це як правило безпосадковий переліт із точки А в точку Б, який виконується одною певною авіакомпанією. Для прикладу, у квитку, який я привів як приклад, є 5 рейсів.
  • Переліт (itenerary) — це (умовно) неперевна подорож із точки А в точку Б, яка складається із декількох рейсів. У моєму квитку їх дві: Львів-Бостон (рейси Львів-Мюнхен, Мюнхен-Бостон) та Денвер-Львів (Денвер-Вашингтон, Вашингтон-Мюнхен, Мюнхен-Львів). Перельоти формуються при створенні резервації, коли пасажир вказує початковий та кінцевий або проміжні зупинки в подорожі.
  • Квиток/резервація (ticket/reservation) — це сукупність всіх перельотів, об’єднаних в одну резервацію.

Тепер кілька моментів:

  • Реєстрація (check-in) по замовчуванню проводиться на цілий переліт. Щоправда, бувають нюанси, коли переліт складається із рейсів різних авіакомпаній. Наприклад, Lufthansa любить “доукомплектовувати” свої перельоти по Європі рейсами Germanwinds. І хоч системи бронювання цих авіакомпаній дууууже тісно зв’язані, то процес реєстрації не дуже, і вам прийдеться (скоріш за все) проходити додаткову реєстрацію десь у аеропорту пересадки.
  • Booking reference залишається один і той же на всі перельоти, що виконуються в межах даного квитка.

Дуже важливим є ще одна річ: будь-який час, що вказаний у квитку і стосується прильоту чи вильоту — місцевий. Це стандарт для всі авіаперевезень. Внутрішньо, звичайно ж, всі часи зведені до єдиного UTC або, як його називають пілоти, Zulu time. Час вказується у 24-годинному форматі, щоправда при онлайн перегляді резервації деякі а/к приводять його до іншого формату, для зручності. Іноді у електронному квитку можна зустріти запис  0750+1. Це означає, що рейс прибуває о 7:50 ранку наступного дня.

Цікавий факт: пасажири надзвукового лайнера Concord здійсювали подорож в часі, повертаючись в часі на 2-3 години назад, коли вони подорожували зі сходу на захід. Це було можливим завдяки тому, що Concord летів швидше, ніж лінійна швидкість обертання Землі. Таким чином, вилетівши з Лондона о 9й ранку місцевого часу, Concord прибував у Нью-Йорк о 7й ранку зі місцевим часом. А все тому, що тривалість польоту була меншою за різницю між часовими поясами, 3 год проти 5 год.

Класи резервування і класи сервісу

Чимало людей звертають увагу, що на квитку у полі Class крім власне Economy, Business чи First також вказуються незрозумілі буквенні коди, наприклад Economy (B), Economy (L), Business (D) та інші. Давайте, розберемося, що ж це таке.

У авіаперевезеннях прийнятими є три базові види сервісу:

  • Перший клас (First Class) — найвищий клас, де пасажир отримає максимум комфорту на борту. Це може бути навіть купе з ліжком і душової кабіною. Очевидно, що вартіть квитка просто колосальна і сягає 20-30k USD за трансатлантичний переліт.
    A flight attendant stands next to first

    First Class на борту A380 а/к Emirates

  • Бізнес-класс (Business Class) — клас сервісу, да пасажиру пропонують високий рівень комфорту за відносно вигідні гроші. Позиціонується авіакомпаніями як проміжна ланка між Першим Класом та Економ. Чимало авіакомпаній пропонують крісла, що трансформуються у ліжко, харчування a-la-carte та багато іншого.
    Business Class на борту A330 а/к Lufthansa

    Business Class на борту A330 а/к Lufthansa

  • Преміум-економ (Premium Economy) — щось проміжне між бізнес класом та економом. Цей клас присутній  не в усіх авіакомпаній і сильно відрізняється від перевізника до перевізника. Наприклад, United пропонує клас Economy Plus, що фактично являє собою той же економ-клас, проте зі збільшеною відстанню між рядами крісел. Lufthansa та Turkish натомість виділяють його в окремий клас із окремим типом сидінь, харчуванням і т.д. Дуже часто преміум-пасажири (учасники програм для часто літаючих) мають право на безкоштовний upgrade до Преміум-економ класу або ж здійснити його за доволі невелику плату.
    Premium Economy від а/к Lufthansa

    Premium Economy від а/к Lufthansa

    Economy Plus від а/к United

    Economy Plus від а/к United

    United, наприклад, пропонує місце у Economy Plus за додаткову плату будь-якому пасажирові або ж безкоштовно для Premium-учасників програми MileagePlus.

  • Економ-клас (Economy) — найнижчий клас сервісу, який, тим не менше, є найбільш поширеним і при тому доволі доступним по ціні. Також найнижчий не означає поганий. Чимало авіакомпаній пропонують багато цікавих опцій у економ класі, зокрема харчування a-la-carte, необмежений вибір напоїв і т.д.
    Eсonomy Class на борту а/к Turkish Airlines

    Eсonomy Class на борту а/к Turkish Airlines

 

Процес, коли пасажира, що придбав квиток нижчого класу, пересаджують у вищий клас обслуговування, називається  seat upgrade (“апгрейд”). Апгрейди бувають наступних видів:

  • Операційний апгрейд. Ця процедура, як правило, має місце коли пасажира змушені пересадити у інший клас обслуговування через операційні збої в роботі авіакомпанії або інші обставини, що не залежать від самого пасажира. Наприклад, при попередній продажі квитків а/к оригінально планувала використувати літак великої ємності (напр., Airbus A340-600), а вже ближче до вильоту вияснилося, що на цю дату доступним для перельоту буде дещо менший (напр., Airbus A330-200) через те, що попередній був тимчасово виведений з експлуатації через технічні несправності. Окільки кількість місць в економ-класі у А330 є меншою, тоді авіакомпанія буде змушена пересадити частину пасажирів із економ-класу в бізнес, якщо у останньому є вільні місця. Звичайно ж, у першу чергу upgrade отримають преміум-пасажири, а потім ті, у кого вищий клас резервування (про booking class ми зараз поговоримо). Як правило, operational upgrade є приємною несподіванкою і інколи дає змогу нам, переважно “економним” пасажирам, відчути себе V.I.P. 🙂
  • Premium upgrade. Чимало а/к пропонують своїм клієнтам, зокрема учасникам бонусних програм, безкоштовний upgrade у випадку здобуття високого premium-статусу. За умови, звичайно ж, що у вищому класі є вільні місця. Очевидно, до для того, щоб здобути той статус, треба потратити чимало доларів на квитки і налітати багато-багато миль в небі, тому безкоштовність цих апгрейдів не така вже й велика 😉
  • Bonus upgrade. Апрегрейд з використанням різних бонусів, накопичених завдяки участі у різного роду програмах. Як правило, це так звані милі, які учасник програми може обміняти на апгрейд або ж навіть придбати за них окремий квиток.
  • Buy-up. Власне кажучи, це не зовсім навіть апгрейд, а фактично купівля місця у вищому класі обслуговування, правда за доволі вигідною ціною. Якщо до вильоту залишається 1-2 дні, а вільні місця в бізнес класі все ще є, тоді авіакомпанія розсилає пасажирам повідомлення з пропозицією доплатити кілька сот доларів і зайняти більш зручне місце. Дуже часто ця пропозиція з’являється при проходженні реєстрації. Наприклад, buy-up від United на трансатлантичний рейс при реєстрації коштує приблизно 600-700 дол., тоді як при купівлі квитка різниця сягає навіть кількох тисяч.

Загалом, про те, як “вибити” собі апгрейд в авіакомпанії ходять цілі теорії і легенди, у кожного часто літаючого пасажира свої підходи та навики. Зі своїми я якось теж поділюся 🙂

А тепер час поговорити про таку річ як booking class. Я думаю, нам часто доводилося бачити, що не всі квитки економ-класу мають однакову вартість. І може вийти так, що ваш колега, який сидить поруч, заплатив за квиток 1200 дол., тоді як ви заплатили 2500! І ви сидите у тих же тісних кріслах і їсте таку ж несмачну глибококонсервовану їжу. У чому ж річ? А все тому, що при купівлі квитка пасажиру пропонуються різні тарифні опції як наприклад можливість скасування квитка, зміна дати вильоту, заміна пасажира і т.д.

Наприклад, так звана зведена тарифна сітка для квитка Львів – Сінгапур – Львів у Turkish Airlines виглядає так:

turkish_airlines_fare_comparison

Як видно на цій картинці, чим більше ви платите за квиток, тим більш гнучкими є умови перевезення.

Клас резервування позначається буквами від A до Z і застосовується окремо до кожного рейсу, хоча як правило для цілого перельту пропонується один і той же booking class.

Що ж за інформація закодована у цих буквах? У кожної авіакомпанії є свої особливості використання позначень для booking class, але загало картина виглядає так:

  • A – First Class Discounted
  • B – Coach Economy Discounted
  • C – Business Class
  • D – Business Class Discounted
  • F – First Class
  • H – Coach Economy Discounted
  • J – Business Class Premium
  • K – Thrift
  • L – Thrift Discounted
  • M – Coach Economy Discounted
  • P – First Class Premium
  • Q – Coach Economy
  • R – Supersonic
  • S – Standard Class
  • T – Coach Economy Discounted
  • V – Thrift Discounted
  • W – Coach Economy Basic
  • Y – Coach Economy Flexible

 

Наприклад, детальне значення booking class для авіакомпаній Lufthansa Group (Lufthansa, Austrian, SWISS) виглядає ось так:

A = Перший Класс із знижкою
B = Практично full flexible економ клас із дуже мінімальними обмеженнями
C = Повністю гнучкий тариф на Business Class
D = Тариф на Business Class із певними обмеженнями і,відповідно, знижками в ціні
E = Найдешевший тариф Економ класу для внутрішньоєвропейських рейсів із цілим рядом обмежень. Тим не менше, зміни можна вносити за окрему плату.
F = Повністю гнучкий тариф на First Class. Фактично, це найдорожчий квиток.
G = Економ-тариф із певними обмеженнями. Часто використовується для групових подорожей.
H = Економ-тариф дещо вищого рівня (semi flexible) із незначними обмеженнями.
I = Тариф Business Class, що застосувається при апгрейді пасажира із нижчого класу або при купівлі квитка за милі (бонуси)
J = не використовується
K = Тариф економ-класу із цілим рядом обмежень (т.з. Restricted Economy)
L = Найнижий тариф економ класу. Цей тариф класифікується як Restricted Economy і не довзоляє практично жодних змін.
M = Практично повністю гнучкий тариф на економ клас із дуже невеликими обмеженнями
N = Так званий Non-revenue Economy class ticket. Видається службовцям та працівникам а/к, що здійснюють переліт на борту по справах.
O = Тариф First Class, що застосувається при апгрейді пасажира із нижчого класу або при купівлі квитка за милі (бонуси)
P = Non-revenue First Class
Q = Економ-тариф (semi flexible) із незначними обмеженнями
R = Non-revenue Business Class
S = Економ-тариф (semi flexible) із обмеженнями
T = Тариф економ-класу із значними обмеженями (Restricted Economy)
U = Тариф економ-класу із значними обмеженями (Restricted Economy)
V = Тариф економ-класу із цілим рядом обмежень (Basic Economy)
W = Тариф економ-класу із цілим рядом обмежень (Basic Economy)
X = Бонусний квиток Економ-класу
Y = Повністю гнучкий тариф на Economy Class. Фактично, це найдорожчий квиток економ-класу, вартість якого може перевищувати вартість квитка класу бізнес-класу (Z, D)
Z = Business Class із суттєвими знижками і обмеженнями

Виникає природнє питання: а чи можу я вибрати booking class при здійсненні бронювання? Що ж, все залежить від того, як проводиться саме бронювання. Більшість он-лайн систем бронювання (Expedia, Tickets.UA і т.д.), а також сайти авіакомпаній (зокрема, Turkish Airlines, Lufthansa, LOT) дозволяють вибрати не конкретний booking class, а тип тарифу (restricted, basic, semi-flexible, flexible/unrestricted). Як правило, для пасажира цього достатньо. При бронюванні через агенцію можна попросити агента вибрати конкретний booking class, якщо в цьому є сенс. Приміром, онлайн-система резервування United дозволяє зробити це самостійно.

Очевидно, що найдешевший booking class не завжди доступний. Справа в тому, що із загальної кількості місць, авіакомпанія виділяє певний відсоток на flexible, restricted та інші тарифи. Тепер отримуємо відповідь на одвічне питання чому авіваквитки, куплені наперед, дешевші? У першу чергу тому, за довший час до відльоту, у наявності є ще багато квитків так званих “низьких класів бронювання”, які, хоч і мають ряд обмежень, проте є дешевими і продаються найкраще. Чим ближче до вильоту, тим дешевих квитків стає менше і залишаються лише дорогі “високі класи”. Щоправда, вам може пощастити придбати дешевий квиток за кілька днів до вильоту, якщо раптом хтось відмовився від свого, але спеціально розраховувати на таке не варто. Проте слід зауважити, що скоріш за все, це не буде най-най дешевший тариф, оськільки а/к мають традицію переводити найдешевші тарифи у більш високі при наближенні дати вильоту.

Трошки висновків по класам резервування в економі:

  • Класи K, L, T, E — це так звані низькі класи із сильними обмеженнями. Вони не дозволяють зміни навіть за окрему плату. Тобто, якщо вам не виходить вилетіти у середу і ви хочете перенести виліт на суботу — нема на то ради, треба купувати новий квиток. Очевидно, що про повернення квитка мови не може бути. Тим не менше, такі квитки дуже підходять для подорожей у відпустку та у приватних справах, оскільки є доволі дешевими. Ясне діло, для бізнесу такі квитки не надто добрі і використувати їх для відряджень я б не рекомендував.
    Такі класи не дозволяють здійснити апгрейд, хіба що операційний апгрейд у дуже окремих випадках. Якщо ви берете участь в бонусних програмах, то кількість нарахованих миль буде мінімальною, а то й взагалі не нараховується.
  • Класи Y, B, M — це так звані високі класи. Квиток класу Y є дуже дорогим і купляти його просто не має змісту, хіба що це останнє місце в літаку, а у вас горить справа на мільйон. Класи B i M дещо дешевші, але мають незначні обмеження, наприклад, відмінити квиток можна не за 24 год до вильоту, як у випадку із класом Y, а за 48 годин.
    Преміум-пасажирів із квитками класу Y та B скоріш за все апгрейднуть до бізнес-класу при реєстрації так би мовити “по замовчуванню”.
  • Інші класи — це звичайний економ клас, де зміна квитка і його скасування відбувається за окрему плату. У випадку операційного апгрейду, ваc пересадять у “бізнес” після пасажирів із класами Y, B, M.

Загалом, який би booking class у вас не був, для пасажира у першу чергу має значення класу сервісу, до якого він відноситься. І хоч ви купили квиток L-класу за 149 Євро, а ваш колега поруч придбав квиток B-класу за 299 Євро, — ви все одно сидітимете у таких самих кріслах, питимете такі ж напої та істимете таку ж їжу :). Щоправда, якщо ваш рейс скасують, то вашому колезі шукатимуть квиток на заміну у першу чергу, а вже потім вам.

Від недавна деякі авіакомпанії почали брати до уваги booking class при організації харчування та інших сервісів на борту. Для прикладу, авіакомпанія GermanWings пасажирам “вищих класів” пропонує харчування, що приємно здивувало 🙂

IMG_20140927_095932

 

Проходячи повз ряди, стюард по списку роздає їжу тим, кому вона передбачена.

Аеропорт і все, що з ним пов’язано

За радянської доби, та й зрештою у дрімучих дев’яностих, авіаподорож починалося з аеропорта. Наші батьки купляли там квитки, там же проходили реєстрацію, сідали в літак і звідти летіли. Сьогодні в аеропорту можна не проходити реєстрацію, і тим більше немає жодної потреби купляти там квиток. Все можна (і треба!) зробити онлайн. Звичайно ж, онлайн сісти в літак не вийде, тому хоча б задля цього треба все-таки в аеропорт заїхати.

У системі міжнародних аіваперевезень усі аеропорти кодують трьохзначним кодом, точніше трьому буквами. Кодуванням назв аеропортів займається авторитетна організація Міжнародна Асоціація Авіатранспорту (IATA). Наприклад, нашому аеропорту ім. Данила Галицького присвоєний код LWO, аеропорт Бориспіль — KBP, Івано-Франківськ — IFO, аеропорт ім. Шопена у Варшаві — WAW, міжнародний аеропорт Сан-Франциско — SFO і т.д. Ці коди є унікальними і немає жодного іншого такого ж на планеті з таким же кодом. Для чого нам бажано знати коди аеропортів? Справа в тому, що системи бронювання працюють виключно з цими кодами. Онлайн бронювання на сайті авіакомпанії, звичайно ж буде містити підказку якому місту відповідає який код (справа в тому, що код аеропорта не завжди очевидно вказує на місто, в якому він знаходиться. Наприклад, хто б здогадався, що ORD — це Чікаго? ). Отже, знання коду аеропорту спрощує і пришвидшує процес бронювання.

Спеціально вчити коди аеропортів зовсім не треба, щоб стати “прокачаним” мандрівником :). Їх завжди можна знайти в Інтернеті. Наприклад, на сайті iata.org.

Зони в аеропорту

Умовно кожен аеропорт поділяється на кілька зон:

  • Зона із загальним доступом або “брудна зона”. Це фактично приміщення, у якому може перебувати будь-хто. Наприклад, зайшовши у двері львівського аеропорту, ми одразу потряпляємо у “брудну зону”. У цій зоні, як правило розміщені стійки реєстрації і оформлення багажу, квиткові каси, деякі магазини та заклади харчування, пункти обміну валюти, стійки з послугами  прокату авто, тощо.
    Те, що в цю зону може зайти будь-хто, не означає, що вона не охороняється. Тут до вас абсолютно законно може підійти патруль і перевірити документи. Також не слід залишати без нагляду багаж та інші приналежності, навіть якщо ви вийшли на 3 хв в туалет. З міркувань безпеки, у всіх аеропортах світу є правило негайно обстежувати та вилучати багаж, що залишений без нагляду.
    Зона, в якій знаходяться багажні каруселі, теж вважається “брудною”.
  • Зона контролю на авіабезпеку. Це та частина приміщення, в якому проводиться контроль пасажирів на авіаційну безпеку. Ця зона є суворим режимним місцем, тому фотографування та відеозйомка тут заборонені. Про то, як швидко проходити конброль на АБ, ми ще поговоримо згодом.
  • Зона посадки або ж “чиста зона”. Сюди потрапляють пасажири після проходження контролю на АБ. На цій зоні розміщені заклади зарчування, магазини, зали підвищеного комфорту (lounges), інформаційні стійки авіакомпаній та інші послуги. Загалом, мало би бути все, що пасажир очікував на свій рейс у максимальному комфорті.
    Доступ на “чисту зону” мають лише зареєстровані пасажири, а також працівники служб аеропорту.
  • Транзитна (міжнародна) зона. Це підчастина “чистої зони”, з якої здійснюються міжнародні рейси. Щоб потрапити на цю зону, пасажир, як правило, має пройти паспортний контроль. Фактично ті, хто знаходиться на міжнародній зоні, вважаються вже такими, що виїхали із країни.
    Міжнародна (транзитна) зона є не в кожному аеропорту. Як правило, вони присутні в європейських аеропортах і відсутні в США і Британії, де система виїзного паспортного контролю інтегрована із системою посадки в літак таким чином, що пасажир, який прошов процедуру посадки (boarding) на міжнародний рейс вважається таким, що покинув країну.
  • Зона митного контролю — це частина приміщення аеропорта, в якому відбувається митний контроль. Митний контроль організований по різному у різних країнах. Якщо ви летите транзитом через аеропорти в ЄС, то жодного митного контролю не проводиться, оскільки ви не в’їзджаєте до ЄС. Аналогічно і в Україні та більшості країн СНД (напр., Росії). Проте це за умови, що в аеропорту є окрема транзитна зона. У Львові, наприклад, є міжнародна зона, проте вона не працює у транзитному режимі, тому всі, хто прилетів міжнародним рейсом до Львова, йдуть проходити паспортний і відповідно митний контроль. Аналогічно і у США, де навіть при умові, що у вас є подальний переліт (напр., переліт в Торонто через Нью-Йорк), все-одно треба проходити паспортний та митний контроль.

Реєстрація на рейс

Авіаперевезення — галузь суворо регламентована і регулююється чималою кількістю різних законів, міжнародних договорів та стандартів. З метою забезпечення суворого контролю перебування пасажирів на борту, введена процедура реєстрації на рейс. Фактично реєстрація — це остаточне підтвердження пасажира того, що він (вона) збирається скористатися  даним маршрутом.

Мене не одноразово питали, чому і як реєстрація підвищує безпеку. Отже, є кілька моментів:

  • Під час реєстрації на рейс пасажир проходить остаточну перевірку на предмет присутності у т.з. чорних списках авіакомпаній, перевіряється його причетність до террористичних організацій тощо. Пасажир цього не помічає, але це відбувається. Також список зареєстрованих пасажирів перевіряють силові відомства країни, якої відбуває рейс. Наприклад, у львівському аеропорту цим займається СБУ (ага, а ви думали!). А ще список пасажирів по спецзв’язку передають спецслужбам країни призначення. Таким чином, зареєструвавшись на рейс до Великобританії наприклад, вас автоматично починають перевіряти по їхніх базах ще до того, як ви сядете у літак в Україні :).
  • При реєстрації авіакомпанія визначає остаточну заповненість літака. Якщо хтось не з’явився на реєстрацію або ж не пройшов її онлайн, то це “звільнене” місце авіакомпанія спокійно посадить іншого пасажира. Про такі речі як overbooking ми ще поговоримо.
  • У випадку міжнародного рейсу, авіакомпанія при реєстрації перевіряє наявність права на в’їзд в країну призначення. Іншими словами, перевіряють паспорт і візу, якщо вона потрібна. У разі відсутності права на в’їзд у країну призначення (наприклад, немає візи), у реєстрації буде відмовлено, а гроші за квиток, скоріш за все, пропадуть.

Авіакомпанії та країни, які порушують або нехтують процедурою реєстрації, підпадають під санкції і цілий ряд обмежень. Реєстрація є обов’язковою на всіх типах цивільних рейсів, включаючи чартерні рейси та приватну авіацію. Країна, що не слідкує за дотриманням цих правил, має шанс потрапити у список, в якому на неї вже чекають Республіка Конго, Зімбабве, КНДР, Чад, Гана та багато інших.

Як результат реєстрації пасажиру видають посадковий талон (boarding pass), а то й кілька талонів, якщо переліт складається з кількох рейсів із пересадками.

Як швидко і без проблем пройти реєстрацію на рейс? Для треба слідувати кільком простим правилам:

  1. Підготувати і мати під рукою необхідні документи:
    • Закордонний паспорт. Навіть для внутрішніх рейсів бажано користуватися закордонним паспортом. Справа в тому, що у всіх системах бронюваня ваше прізвище буде записано латинкою і використання закордонного паспорта пришвидшить процес реєстрації, оскільки не треба тратити час на транслітерацію.
    • Підтвердження бронювання, де вказано номер квитка та код бронювання. У випадку чартерного рейсу (напр. в Туреччину) бажано мати підтвердження бронювання від туроператора.
    • Картку часто подорожуючого пасажира
    • Віза або інший документ, що підтверджує право на в’їзд у країну призначення
    • Адресу готелю або місця проживання у країні призначення (обов’язково вимагається при реєстрації на рейс до США, Великобританії та деяких інших країн)
  2. Настійливо рекомендую проходити онлайн реєстрацію. Її здійснює пасажир самостійно на сайті авіакомпанії. У кожної авіакомпанії свій підхід до онлайн реєстрації, але як правило спочатку вам треба буде ввести прізвище і підтвердження бронювання (booking reference), потім вибрати місця в літаку, ввести дані паспорта та візову інформацію, а також вказати інформацію про багаж.
    Більшість Low-cost перевізників проподять реєстрацію лише онлайн, а за реєстрацію в аеропорту беруть гроші, що зрештою правильно.
  3. Насправді, роздруковувати вдома посадкові талони не обов’язково (за винятком, мабуть, low-cost’ів), їх можна розрукувати на стійці реєстрації в аеропорту. Хоча якщо ви подорожуєте без багажу, то це зекономить вам час, так як можете йти одразу на контроль на АБ. Зрештою, посадкові талони можна не роздруковувати взагалі, так як більшість авіакомпаній мають аплікацію для смартфонів, де QR-код посадкого талона зчитається прямо з екрану телефона (аналогічно, як це робиться при використанні аплікації Планета КІНО). Але не раджу робити такий високотехнологічний фокус-покус в Україні. Працівники контролю на авіабезпеку цього не оцінять і (скоріш за все) відправлять вас за паперовим посадковим талоном. І не тому, що вони зацофані і ніц не знають про сучасні технології, а тому, що зацофане наше законодавство, яке каже, що “при проходженні контролю на АБ пасажир повинен отримати відповідну відмітку на посадковому талоні”. Простіше кажучи, штамп. А для штампу має бути папір. До речі, роздрукований після онлайн реєстрації вдома на принтері посадковий талон підходить повністю, бо штапм там поставити можна. Перевірено.
  4. Як правило, реєстрація онлайн починається за 23 години до вильоту першого рейсу у перельоті. Чим швидше почати реєстрацію, тим більше шансів вибрати собі зручне місце, якщо ви не зробили цього наперед.
  5. Якщо переліт з пересадками і обслуговується різними авіакомпаніями, то реєстрація відбувається на сайті або на стійці тої авіакомпанії, яка виконує перший рейс (сегмент). Наприклад, ми зайшли на сайт united.com і придбали собі квиток до New York’а, аеропорт New Ark. Так як UNITED не літає до Львова, то авіакомпанія скористається послугами свого партнера (у нашому випадку це Lufthansa), щоб той підвіз пасажира до аеропорта, звідки UNITED вже зможе вас забрати. У результаті, маємо переліт LWO – MUC – EWR, де сегмент Львів – Мюнхен виконує Lufthansa, а наступний рейс Мюнхен – Нью Арк вже буде здійснювати UNITED. У цьому випадку реєстрація у Львові буде відбуватися на стійці Lufthansa.

Примітка: Є ще така річ як код-шерінг і при реєстрації він іноді любить зіграти злий жарт. Ось приклад цілком реальної ситуації. Маємо ми квиток з Вашингтона, аеропорт Даллс (а не “дульс”!!!) до Львова із пересадкою у Мюнхені. Виглядає переліт приблизно так:

08OCT LH9281 IAD MUC 1720 0750+1
09OCT LH2551 MUC LWO 0920 1150

Недосвідчений мандрівник після прибуття в аеропорт Вашингтона починає шукати стійку Lufthansa, щоб пройти реєстрацію. Все очевидно: раз номер рейсу починається на LH, а значить то Lufthansa. Однак вистоявши чергу на стійці Lufthansa, отримує копняка в сторону стійки реєстрації UNITED, бо (от зараза!) перший сегмент виконує саме ця авіакомпанія. Як результат — близько 30 хвилин втраченого часу. Більш “прокачаний” юзер пробує пройти реєстрацію онлайн і теж буде здивований повідомленням на сайті Lufthansa типу On-line check-in is not possible for this flight або повідомлення, яке може довести початкуючого мандрівника до інфаркту Your reservation is missing or not valid. Що ж, тут головне без паніки :). Щоб уникнути подібних проблем, треба трошки ближче познайомитися зі своїм квитком. Першу підозру має викликати цифра 9 на початку номеру рейсу. Як правило (але не завжди), якщо номер рейсу має 4 цифри і перша з них 7, 8 і особливо 9, то скоріш за все рейс де-факто виконує партнер. А як же перевірити, хто насправді виконує рейс? Це зробити відносно просто. Заходимо на сайт flightaware.com. У форму вгорі вводимо ім’я авіакомпанії, наприклад Lufthansa. Далі номер рейсу, приміром 9281 і тиснемо кнопку Track. Після того, як система знайде інформацію про рейс, ім’я фактичного перевізника і номер рейсу можна буде прочитати справа вгорі. У нашому випадку це буде рейс UA132. Як варіант, можна зайти на сайт lufthansa.com і знайти в головному меню пункт Flight Status. У поле Flight # вводимо 9281 і тиснемо Display flight status. Хочу зауважити, що опція Flight Status є на сайті практично кожної більш-менш нормальної авіакомпанії, навіть МАУ :).

Посадковий талон

Єдиною підставою для проходження пасажира на посадку є посадковий талон або boarding pass. На кожен рейс видається окремий посадковий талон при проходженні процедури реєстрації. Напевно всі бачили той продовгуватий документ. А хто не бачив, то я покажу 🙂

boarding_pass_scan_UA

Це посадковий талон виданий Unite Airlines. Нічого особливого тут нема і розібратися в ньому не важко. Але кілька цікавий речей, на які я б хотів звернути увагу. Для цього розглянемо інший посадковий талон, виданий а/к Lufthansa

boarding_pass_scan_LH_markup

Червоні циферки домалював я і оригіналі їх нема 🙂

Перше питання, яке виникає у багатьох — чому посадковий талон продовгуватої форми? Все, як завжди, зумовлено історією. Ще у 70-80-х роках авіакомпанії серйозно задумалися про зниження операційних видатків, зокрема у США, особливо після того, як Конгрес прийняв Закон про дерегуляцію ринку авіаперевезень. Тоді вникла ідея замінити жіночок в уніформі, що стоять біля виходів на посадку і вручну перевіряють кожен посадковий талон, звіряючи його зі списком пасажирів, на якусь автоматизовану систему. Крім того,  кількість авіаперезень стрімко зростала і треба було обов’язково пришвидшувати всі операції.

Як варіант спочатку пропонувалося використовувати машино-зчитувальний текст, подібний до того, зображений внизу першої сторінки закордонного паспорта (до речі, ініціаторами введення машино-зчитувальний тексту в паспорті були саме авіалінії). Але така система себе не оправдала в процесі тестування, оскільки технології розпізнавання тексту у 80-х були далеко не такі просунуті і від них було більше проблем, ніж користі. У той же час популярності набували різного роду магнітні чіпи та стрічки. Тому було вирішено використовувати бланки посадковий талонів,  на зворотній стороні нанесена магнітна стрічка. У процесі друку спеціальний пристрій паралельно із друком вносить інформацію на магнітну стрічку. При приходженні процедури посадки пасажир протягує посадковий талон через спеціальну щілину, аналогічно як з кредитною карткою, система зчитує дані і проводить необхідну перевірку інформації і дає добро на посадку. Або не дає.

Але авіалінії просто скажені у своїх планах зекономити, а бланки посадкових талонів із магнітним носієм були недешевими. Вихід, звичайно ж, був знайдений. На допомогу прийшли сканери штрих-кодів. Достатньо було надрукувати штрих-код на посадковому талоні і готово. Правда виявилося, що інформаційна ємність звичайного штрих-коду невелика, і відповідно почали застосовувати видозмінений QR-код. Так-так, дорогий мій читачу, авіалінії застосовували QR-код ще коли це не було мейнстрімом. На посадковому талоні, що я привів як приклад, цей код знаходиться під цифрою 1. Іноді його ще називають etix® code і він став стандартом в усіх аеропортах світу. А нам на пам’ять про еволюцію посадкового талона залишилася його продовгувата форма, яка нагадує збільшену і витягнуту “кредитку”, а в деяких американських аеропортах іноді все-ще можна отримати талон із магнітною стрічкою на звороті.

Наступне питання, яке мені часто задають: що означає запис API OK в правому верхньому кутку? (у нас він під номером 2)

Програмісти звикли до визначення API як application programming interface, але це не той випадок. У даному випадку це означає Advance Passenger Information, попередня інформація про пасажира. Сюди входять паспортні дані, інформація про візу, адресу проживання у країні призначення тощо. Ці дані мають важливе значення у першу чергу для міжнародних перевезень. Вище я писав, що дуже рекомендується ввести ці дані онлайн, так як це зекономить вам час на реєстрації та при проміжному контролі на рейси у США.

Можливі наступні значення:

  • Порожнє поле означає, що дані не введені в систему. Це виллється для в те, що перед посадкою в літак можуть додатково перевірити документи або інші дані. При посадці на рейс до США можуть заставити пройти додатковий контроль на АБ.
  • API — ваші дані в системі, але не були перевірені і одобрені агентом. Якщо, наприклад, ви летите зі Львова до США через Мюнхен, то при проходженні до виходів на посадку вам слід буде ще раз показати паспорт із американською візою чи permanent residence card представнику авіакомпанії.
  • API OK — дані в системі, перевірені і вам “зелене світло” на посадку. Зокрема, це означає, що у вас все в порядку з візами.

Щоб зразу отримати API OK і зекономити час слід зробити наступне:

  • Відкрити свою резервацію онлайн і ввести необхідні паспортні дані. Якщо планується політ до США або Великобританії, то треба буде ввести також адресу проживання у країні призначення, а також інформацію про візи.
  • Пройти реєстрацію онлайн, де (можливо) треба буде підтвердити певні дані
  • Вже в аеропорту на стійці роздрукувати посадкові талони, давши перед тим паспорт працівнику авіакомпанії, щоб він/вона здійнив(ла) остаточну перевірку наявності паспорта та візи. Зверність увагу: якщо ви не ввели ці дані в систему раніше, то співробтнику на стійці прийдеться це робити самостійно, а це відповідно займає час. А так справа зводиться лише до простої перевірки.

У рядку під номером 4 зазначено номер рейсу (2550), оператора (LH) та клас бронювання (V). Той самий клас, про який ми говорили раніше.

У самому низу під номером 7 зазначено скільки одиниць багажу зареєстровано пасажиром. Під номером 6 вказано час, коли розпочинається посадка. У цей час вже треба бути біля виходу на посадку, а не все-ще швендятися по duty-free! Як зазначено на самому талоні, у разі вашої відсутності у зазначений час, ваше місце можуть віддати іншому потенційному пасажирові, що знаходиться у списку очікування.

Під номером 5 зазнечено ваш статус у програмі частолітаючих пасажирів:

  • HON – Hon Circle Member
  • SEN – Senator (Miles&More or Star Alliance Gold)
  • FTL – Frequent Traveller (M&M Silver or *A Silver)
  • M/M – Miles&More Basic

Під номером 8 вказано порядковий номер при реєстрації на рейс. Для пасажира ніякого логічного значення не має.

Продовження:

 

На сьогодні все, далі буде …

  • Як швидко пройти контроль на авіабезпеку
  • Вибір місця в літаку: переваги і недоліки
  • Що робити у непередбачуваних ситуаціях: відміна рейсу, скасування квитка, спізнився на рейс тощо
  • Деякі правила хорошого тону при подорожах авіатранспортом: що можна, що ні, а що не бажано
  • Як залишатися у доброму здоров’ї та настрої на борту
  • Чи варто брати участь у бонусних програмах
  • Корисні WEB-ресурси
  • <ваші варіанти>

  1 коментар to “Все про авіаподорожі. Частина 1.”

  1. […] людей є звичка запізнюватися на посадку в літак. У посадковому талоні є вказаний boarding time і на цей час пасажир повинен бути […]

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

   
© 2012 Roman's Blog Suffusion theme by Sayontan Sinha