Отож, продовжуємо ділитися досвідом про авіаподорожі і все, що з ними пов’язано. Сьогодні будемо говорити про таку важливу річ як багаж, а також інші цікаві нюанси, пов’язані з літаками.

Ті, хто не читав попередній запис, заходьте сюди: Все про авіаподорожі: Частина 1

Про багаж

Спочатку, як завжди, трошки історії і теорії. На відміну від поїздок на міському громадському транспорті, літаками люди, як правило, подорожуть на далекі відстані. А отже ми беремо з собою цілий ряд речей, якій будуть задовольняти наші базові потреби під час подорожі — одяг, предмети гігієни, а іноді навіть їжу, а ще буває навіть беремо зі собою житло (само-собою, я маю на увазі палатку). І відповідно маємо стандартну для нашого часу фразу — пасажир подорожує з багажем. Тепер вже для авіаліній постала  проблема не лише перевезення “тіла”, а також його пожитків. За час еволюції авіаперевезень транспортування багажу пасажирів перетворилося у цілу суб-індустрію, затрати на обслуговування якої співмірні із затратами на перевезення самого пасажира.

Почнемо із найбільш “наболілого”: чому є обмеження на розмір, вагу та кількість одиниць багажу? І чому “лише стільки”? Базову відповідь на це питання ми знаходимо у простій фізиці польотів.

Чому літак летить? Бо потік повітря, що проходить попід та понад крилами створює так звану підйомну силу. Літак може летіти лише тоді, коли підйомна сила перевищує або дорівнює вазі літака. Очевидно, що якщо підйомна сила більша за вагу, то літак набирає висоту, а якщо рівна — то відбувається так званий горизонтальний політ, коли літак летить на стабільній (крейсерській) висоті. Якщо підйомна сила стала меншою за вагу літака, то це як правило позаштатна ситуація, яка може мати катастрофічні наслідки.

Величина підйомної сили залежить від швидкості потоку повітря та площі крила. Саме тому літак мусить спочатку розігнатися до певної швидкості, яка називається швидкістю відриву або ж V2, і вже тоді перейти у режим польоту. Це якраз та швидкість, при якій крила літака починають створювати більшу підйомну силу, ніж вага літака. Отже, стає очевидним, що чим більша вага літака — тим до більшої швидкості йому треба розігнатися на злітній смузі, щоб злетіти. І тут є два моменти. По-перше, злітна смуга не є нескінченною, і для того, щоб літак досяг необхідної швидкості, йому може просто не вистачити смуги. По-друге, шини і шасі літака (як, зрештою, і автомобіля) розраховані на певну максимальну швидкість, після якої є ризик, що їх просто порозриває.

Отже, розганятися до нескінченності ми не можемо. Більше того, ми навіть не можемо розгнатися до швидкостей, всього лиш на 3-5% більших, за допустимі. А це означає, що треба контролювати масу літака. З чого ж вона складається? Є чотири основні компоненти: 1) маса самого літака; 2) маса пального, яким його заправили; 3) маса пасажирів; 4) маса вантажу, що включає багаж.

При підготовці до вильоту пункт 1 змінити неможливо. Звичайно ж, авіакомпанії йдуть на різні хитрощі, наприклад ставлять полімерні крісла на заміну крісел з металевим каркасом, а виробники літаків зараз все більше і більше використовують полімери та композити у самій конструкції літака. Але якщо літак вже стоїть біля терміналу, що вже є як є. Кількість пального можна зменшити, але є ризик того, що літак банально не долетить до пункту призначення. Маса паксів (авіаційний сленг для пасажирів) залежить від заповненості літака і маси самих пасажирів. До речі, на рейсах, де літають маленькі літаки, пакси проходять процедуру зважування перед польотом, бо були сумні випадки. Тим не менше, навіть якщо пасажир заважкий, то ніхто не заставить його раптом полегшати, правда ж? Інша справа із багажем. Можна просто встановити ліміти на багаж, або ж навіть зробити його платним і це заставить пасажирів тягати на борт менше баулів.

Підготовка до вильоту виглядає наступним чином. Пілоти отримують польотне завдання (аналог маршрутного листа), де зокрема вказані авіатраси, якими буде здійснюватися переліт. Знаючи трасу, а отже і відстань, пілоти і техніки вираховують масу пального, яке слід заправити. Дані про масу пального вводяться в бортовий комп’ютер. Після закінчення посадки наземний персонал передає пілотам звіт про пасажирів, які сіли на борт. Цю процедуру мабуть всі бачили. Виглядає так, що хтось із наземного персоналу в останній момент передає пілотам купу роздруківок.

Багато хто з вас дивується, чому  авіаквитку поле стать є обов’язковим? А все тому, що при розрахунках маси пасажирів, береться різна вага жінки і чоловіка :). Дані про кількість пасажирів теж заноситься в комп’ютер. Паралельно із посадкою пасажирів йде завантаження вантажу і багажу пасажирів. Кожен контейнер ретельно зважують і звіт також передають пілотам разом із звітом про пасажирів. Ці дані також заносяться в бортовий комп’ютер. Далі комп’ютер проводить розрахунок кінцевої маси літака і видає пілотам параметри польоту. Зокрема, швидкість відриву, оптимальна крейсерська висота, кут закрилок при взльоті і т.д. Зрештою, сучасні бортові комп’ютери автоматично налаштовують автопілот та інші системи, виходячи із введених даних про масу, а пілоти лише спостерігають за цим процесом.

Цікавим фактом є те, літак може злетіти із максимально дозволеною масою, а от сісти з нею не може. Наприклад, у літака Airbus A330 максимальна злітна маса 233 т, а максимальна посадочна — 187 т. Якщо ж А330 спробує сісти із вагою в 200 т, то в нього, як мінімум, лопнуть шини. Саме тому у випадку екстренної необхідності повернутися у аеропорт одразу ж після вильоту, літаки зливають пальне у повітрі або ж виробляють його, кружляючи у спеціальній зоні біля аеропорта. Звичайно ж, у дуже екстренних випадках пілоти будуть намагатися виконати негайну посадку, йдучи на свідомий ризик.

А тепер трошечки математики. Уявімо собі, що дозволену норму багажу підняли на 3 кг. Якщо на борту у нас 300 паксів, то 3 кг х 300 = прибл. 1 000 кг. Одна додаткова тона не лише видовжить злітний шлях на кілька метрів (ага, саме так!), але й призведе до додаткових затрат пального.

Отож, очевидний факт — це те, що кожен додатковий кілограм маси збільшує витрати пального. Особливо при взльоті. А це у свою чергу здорожує авіаперевезення і як результат — вартість квитка. Тому чимало авіакомпаній здешевлюють авіаквитки, проте вводять додаткову плату за багаж.

Види багажу

У авіаперевезеннях розрізняють три види багажу:

  • Оформлений багаж (checked in luggage). Це багаж, який пасажир здає при реєстрації і він транспортується окремо від пасажирів у спеціальному багажному відділенні літака.
    checked_baggage_dimensions

    Розміри зареєстрованого багажу (checked-in luggage)

  • Ручна поклажа (carry-on luggage) — багаж, який пасажир провозить зі собою у салоні літака. Очевидно, що розмір і маса такого багажу суворо обмежується. IATA встановила загальні обмеження на ручну поклажу (див. малюнок), проте чимало авіакомпаній вводять додаткові обмеження та правила перевезення ручної поклажі.
    carry-on-baggage

    Розміри ручної поклажі (carry-on size)

  • Особисті речі (personal items). Невеликий рюкзак або сумка з ноутбуком, сумка з фотоапаратом, дамська сумочка тощо — це так звані сумки з особистими речами.
    unitedairlines2

    Розміри особистих речей

Як правило (але далеко не завжди!) пасажир у салоні літака має право провозити одну одиницю ручної поклажі (carry-on) + одну особисту річ. Інакше кажучи, ви маєте право взяти зі собою в салон рюкзак з ноутбуком та невелику дорожню сумку. Більшість авіакомпаній довзоляють безкоштовно зареєструвати (здати) одну одиницю багажу. Про плату і оформлення багажу ми ще поговоримо.

Обмеження маси одиниці багажу

Як ми вже дізналися, кількість багажу на борту приходиться контролювати для того, щоб не перевантажувати літак. Для цього авіакомпанії обмежують масу одиниці багажу і саму кількість одиниць.

Є два принципи обмеження кількості зареєстрованого багажу:

  •  обмеження сукупної ваги (weight concept). З таким підходом авіакомпанія встановлює обмеження на сукупну масу багажу, який пасажир може зареєструвати. Наприклад, при ліміті у 20 кг я можу здати в багаж дві сумки вагою по 10 кг. Цей підхід зараз доволі непопулярний і використовується лише певними (як правило, регіональними) авіакомпаніями. Для прикладу, так працює Maldivian Air Taxi.
  • обмеження кількості (piece concept). У такому випадку а/к встановлює обмеження на кількість одиниць багажу, які пасажир може зареєструвати (здати). Очевидно, що маса і розмір одиниці багажу також є обмеженими :). Як правило, обмеження по масі становить 23 кг в економ класі та 32 кг у бізнес та першому класах. Сьогодні це найпопулярніший метод, який використовують більшість авіакомпаній світу.

Чому маса одиниці багажу має обмеження саме в 23 кг? Чому не 25 і не 30? 🙂 Почнемо з того, що система одиниць, яка використовується  авіації аж ніяк не метрична (вона ж, система СІ), а імперська. Тобто висоту польоту пілоти зазначають у футах, швидкість — у вузлах (морських миль за годину), а масу пального — у фунтах. Щоправда останнє ледь не привело до трагедії у свій час. Отже, фактично, обмеження маси сумки — це не 23 кг, а 50 фунтів (50 lbs). Але знову ж таки, чому 50 фунтів? Тут насправді все просто. Ви мабуть бачили, що практично у всіх аеропортах сумки на тому чи іншому етапі укладаються вантажниками вручну. Законодавство багатьох країн, у тому числі і України, встановлює чітки обмеження на масу вантажів, які дозволено робітникам піднімати вручну. У кожнів країні свої обмеження, але щоб не порушувати закони жодної, країни-члени IATA домовилися, що обмежуватимуть багаж 50-ма фунтами. Щоправда, багато із вас чули про обмеження і в 32 кг (70 lbs). Так, дійсно є й таке, але воно як правило доступне пасажирам бізнес та першого класу, де у ціну квитка включена свого роду компенсація за перевантаження, яку авіакомпанія потім заплатить вантажникам. Сумки масою більше 32 кг авіалінії, як правило, не беруться транспортувати. До того ж, авіалінії встановлюють чималі штрафи за перевантаження, що як правило становить 100-150 доларів.

Як уникнути перевантаження сумки і, відповідно, додаткових витрат? Я міг написати, мовляв, менше всього пхайте у валізу, але прекрасно знаю, як важко опиратися шопінгу у США чи Азії. Очевидно, що провезти більше, ніж 23 кг у одній сумці вам не дадуть, але є варіант використати всі 23 кг по максимуму. Для цього придбайте собі компактну дорожню вагу. Наприклад, я користуюся ось такою:

wpid-wp-1437496100965.jpg

Компактна вага

Продаються такі ваги онлайн та в багатьох споживчих магазинах типу Ашан.

Система, відповідно, стає вельми простою — вантажимо сумку під самі 23 кілограми і все. Як результат — максимально використані наші права і жодних переплат.

Правила перевезення багажу

Не дивлячись на те, що організація IATA встановлює загальні правила перевезення багажу, кожна авіакомпанія має право встановлювати власні обмеження та правила. Авіакомпанії можуть брати за багаж додаткову плату, можуть обмежувати його масу у порівнянні із стандартною і т.д. То як же дізнатися, які правила перевезення будуть стосуватися мене?

По-перше, слід вияснити які авіакомпанії будуть виконувати сегменти польоту, адже дуже часто авіакомпанії використовують код-шерінг і весь переліт може здійснюватися декулькома операторами. Про це ми вже говорили у першій частині нашої оповіді.

Потім зайти на сайт відповідної а/к і дізнатися конкретні правила перевезення. Щоправда, є сайти, які надають агреговану інформацію про правила перевезення багажу. Один із них це Airline Baggage Fees. Також запит luggage policy <airline> в Google дасть чимало корисних посилань.

У мене була ідея зробити якусь зведену табличку із правилами перевезення багажу та ручної поклажі, проте стало очевидним, що ця задача буде непростою. Тому ось список посилань на офіційні сторінки популярних авіакомпаній, де вказані правила перевезення багажу:

Лоу-кости

Full-service

Якщо ваша резервація здійснена через систему Amadeus, то про норми багажу можна дізнатися онлайн, ввівши свій booking reference та last name, як зазначено у квитку.

Багажна бірка і багажна квитанція

Оскільки зареєстрований багаж подорожує окремо від вас, то авіакомпанія мусить його позначити певним чином, абе знати куди і як доставляти. Для цього на сумку наклеюють багажну бірку. Її бачили всі, хто хоча б раз здавав сумки в багаж.

Багажна бірка

Багажна бірка

Офіційна назва цієї бірки — luggage identificaion tag. І якщо для вас, як пасажира, офіційним проїзним документом є посадковий талон (boarding pass), то офіційний документ для вашої сумки — ось ця бірка. Очевидно, що якщо у вас дві і більше сумок, то кожна з них отримає свій унікальний tag.

Давайте розберемося, як ж інформація закодована у цій бірці. Думаю, всі звернули увагу, що більшу частину бірки займає штрих код. Справа в тому, що у більшості аеропортів багаж обробляється автоматично, рухаючись величезними і довжелезними конвеєрними лініями, які сховані на нижніх рівнях аеропортових терміналів. Над лініями розміщена велика кількість сканерів штрих-коду, які сканують бірку на кожній сумці, що пробігає під ними на конвеєрі, і скеровують її у потрібному напрямку. Щоб довго не розписувати весь процес, раджу переглянути наступне відео (англ.)

Штрих-код на бірці призначений для автоматизованої системи. У ньому закодований унікальний багажний номер, який автоматично вноситься у єдину глобальну базу даних. За цим кодом авіалінія відслідковує, ще знаходиться багаж пасажира у будь-який момент часу. Цей номер можна прочитати одразу ж біля штрих коду. Наприклад, на бірці, що на фото, він становить 0220467026, де 0220 — це код авіакомпанії, а 467026 — ідентифікаційний номер багажу.

Бірка містить також і так звану human readable інформацію. Тобто, інформацію у “людському вигляді”. У першу чергу, це список аеропортів, через які повинен пройти багаж. Навпроти кожного коду аеропорту зазначені також номери рейсів, якими цей багаж повинен доставлятися. Фактично, це ті ж номери рейсів, на які у вас видані посадкові талони.

Сучасні правила авіаперевезень вимагають, щоб багаж летів тим же рейсом, що й пасажир. Бо ж, для прикладу, сумку можна було би доправити зі Львова до Барселони через Відень, тоді як пасажир собі може летіти через Мюнхен, — головне, щоб сумка вчасно з’явилася на багажній каруселі по прильоті. Але все зовсім не так.

Трошки історії. Цього разу, сумної. 21 грудня 1988 року над шотландським містечком Локербі відбувся страшний террористичний акт — була здетонована бомба, закладена у багаж, що призвело до загибелі 270 людей. Пасажир здав багаж з бомбою при реєстрації, але не з’явився на рейс.

З того часу введене правило, що багаж подорожує лише з пасажиром. Це іноді спричиняє затримки у відправленні рейсів, особливо магістральних. Якщо, наприклад, 3 із 300 пасажирів зареєструвалися, але не з’явилися на посадку в літак (наприклад, загубилися в duty free :)), то їхній багаж прийдеться витягнути. Це задача непроста, так як вантажники будуть змушені перебрати майже кілька сотень сумок. А це 20-30 хв затримки.

Щоправда, із цього правила є виняток — сумку можуть доставляти без пасажира, якщо її перед тим відправили не туди або ж відбулася інша затримка багажу. Але тоді детального огляду і повного перевертання вашим поскладаним речам не уникнути.

Як вже було зазначено вище, багажна бірка видається на кожну одиницю оформленого багажу при реєстрації. Пасажиру у той же час “на руки” видається так звана багажна квитанція. Фактично, це дублікат тої ж інформації, що міститься і на бірці.

Багажна квитанція

Багажна квитанція

Багажна квитанція — важливий документ, який треба зберігати до кінця поїздки, аж до моменту, поки ви не переконаєтеся, що з вашою сумкою і її вмістом все в порядку. Інакше, цей маленький папірець буде слугувати вашим доказом того, що авіакомпанія отримала і несе відповідальність за ваш багаж. Безумовно, вся інформація, що є в квитанції, міститься і в єдиній базі і авіакомпанія може знайти всю інформацію про багаж за номером вашого квитка, але наявність цього маленького папірця може суттєво допомогти у нештатній ситуації.

Як вже казав раніше, багаж у переважній більшості аеропортів обробляється автоматично і для цього використовується штрих код. Для полегшення роботи сканерів штрих кодів, персонал авіалінії при реєстрації наклеює у різних місцях на вашу сумки зменшені копії багажних бірок із штрих кодами. Виглядає це ось так:

IMG_20150717_120149

Мініатюрна багажна бірка на сумці

Очевидно, що це спрощує роботу сканерів, оскільки чи більше копій штрих-коду на сумці — тим швидше і легше сканеру його зчитати.

Так вийшло, що те, що мало би спрощувати і покращувати обробку багажу, іноді може стати причиною його затримки.

Дуже-дуже часто люди забувають зняти ось ці мініатюрні бірки із сумки перед наступною поїздкою. Згодом така сумка потрапляє на багажний конвеєр, де сканер першою зчитує стару бірку і як результат — сумка йде на ручне сортування. А це додатковий час і є ризик, що багаж може бути затриманий.

Тому перед наступною поїздкою обов’язково огляньте сумку і видаліть з неї всі наклейки і бірки зі штрих кодами. Особливо, це стосується міні-бірок.

Як правильно пакувати речі в сумку?

Ємність вашої сумки залежить не лише від її розмірів, але й від того, чи вмієте ви правильно укладати в ній речі. Мені дуже часто доводиться пакувати сумку, мало не щотижня, тому дам кілька корисних порад:

  • речі в сумці слід укладати, а не закидувати хаотично
  • кожен предмет одягу слід ретельно складати в кілька шарів
  • якщо ви перевозите скляні пляшки, то дуже рекомендовано завернути кожну пляшку в поліетиленовий кульок (це дозволить частково запобігти “катастрофі”, якщо пляшка розіб’ється), а після цього замотати в одяг, наприклад, у футболку
  • не запаковувати рідини на саме дно — працівники служби безпеки можуть взяти вашу сумку на ручний огляд і будуть рити її до самого дна

Ось дуже практичне відео про те, як пакують сумки “професійні” мандрівники:

Також дуже хороший мануал пропонує нам Тарас Антонів:

Що можна, а що ні

Дуже поширеним запитанням є “А чи можу я взяти це зі собою в літак?” або “Чи можна це здати в багаж?”. До речі, друге питання задають відносно рідко, бо люди думають, що в оформлений багаж можна здати все. Але це не так.

Правила перевезення різних речей у ручній поклажі та зареєстрованому багажі є практично однаковими по всьому цивілізованому світу. Для прикладу, ось тут правила від TSA, які діють у США: https://www.tsa.gov/travel/security-screening/prohibited-items (англ), а ось тут пам’ятка від МАУ: http://www.flyuia.com/ua/information-and-services/before-departure/baggage/dangerous-goods.html (укр)

Тим не менше, давайте я перерахую найпоширеніші продмети і скажу, куди їх можна або ж не можна класти. Всі ми знаємо правила про рідини, зброю, ножі і т.д. А от щодо інших дуже популярних речей?

Можна зі собою в літак:

  • Перш, ніж почати перераховувати предмети, скажу — все, що ви купили на “чистій” зоні аеропорту — можна брати на борт 🙂
  • Їжу. Щоправда, вона не має бути рідкою (суп, крем, і т.д.) або желеподібною (каша). Скажімо, бургер або сендвіч — можна нести спокійно. Також дозволені овочі і фрукти, що провозяться цілими, напр. апельсини чи яблука.
  • Сірники малого розміру. Ось ці здоровенні для розпалювання каміна вам пронести через security не дозволять.
  • Запальничку
  • Електронні цигарки (але користуватися ними на борту не можна!)
  • Пилочку для нігтів і щипці
  • Ніж із лезом до 6 см довжини і до 1 см ширини. Відносно нове правило, але це лише у США та Європі. В Україні “швейцарський ножик” вам не дозволять пронести на борт.
  • Викрутку, якщо її довжина не більше 7 дюймів (прибл. 15 см)
  • Ковзани і лижні черевики
  • Ртутний термометр (хоча всі вже давно користуються електронними)

Не можна брати в літак:

  • Манікюрні ножнички. В Україні їх брати в ручну поклажу не можна, тому у Львові, Києві чи Харкові їх у вас заберуть. У США та Європі брати на борт манікюрні ножнички можна, але якщо їх леза коротші за 6 см.
  • Палатку. Комплект палатки містить кілочки для забивання в землю і їх у вас конфіскують.

Не можна здавати в багаж

  • Сірники, електронні цигарки та запальнички!
  • Горючі матеріали: спирт, ацетон, змивку для нігтів (!!!), заправку до запальнички, бензин і т.д. Одним словом, якщо на упаковці або банці пише FLAMEABLE (ВОГНЕНЕБЕЗПЕЧНО) — здавати таке не можна.
  • Їдкі матеріали: розчинники, кислоти
  • Літієві батареї (окремо від пристроїв)
  • Предмети, що є копіями або навчальними репліками бойових вибухових пристроїв (навчальні гранати, шашки і т.д.), включаючи страйбольну зброю
  • Феєрверки і петарди

Що станеться, якщо я здам не дозволений предмет (напр., сірники) у багаж? Що ж, після здачі в багаж валізу сканують і якщо знайдуть на сканері підозрілий предмет — її відправлять на ручний огляд. При огляді заборонені предмети викинуть, а вам у гіршому випадку можуть впаяти штраф від авіакомпанії або від держави, правила якої ви порушили.

Якщо при огляді заборонений предмет не виявлять, тоді може статися ось так 🙁

ПАМ’ЯТАЙТЕ! Правила перевезення багажу існують не тому, що хтось так просто собі хоче, а тому, що хтось колись через відсутність цих правил заплатив життям. Дотримуйтесь їх і не доставляйте зайвих клопотів аеропортовим службам, а головне — не наражайте себе та інших пасажирів на небезпеку

Загублений багаж

Загублений, а точніше затриманий, багаж — “майже” невід’ємний атрибут авіаподорожей. Планована за півроку вперед відпустка може бути зіпсована тим, що сумка прилетіла не вчасно, або ж взагалі загубилася, хоч це і трапляється дуже рідко.

Насамперед, переглянемо найчастіші причина затримки і втрати багажу. Знаючи їх, пасажир може зробити відповідні висновки і певним чином запобігти потенційній втраті своїх цінних речей.

Причина №1. Короткий час на пересадку між рейсами. Якщо час на пересадку між рейсами менший за 30 хвилин, то працівники наземних служб просто фізично не встигнуть перевезти сумки із одного літака до другого. Тому у такому випадку ваші валізи приїдуть на наступний день, а то й пізніше.

Як запобігти? По-перше, старайтесь не купляти квитки, де час на пересадку менший за 30-40 хв. Якщо вже так вийшло, що без короткої пересадки ніяк, то старайтеся подорожувати із ручною поклажею без оформлення багажу.

Знай свої права! Якщо авіакомпанія не доставила вчасно багаж (тобто, разом з вами), то подальша доставка багажу повинна відбутися до місця проживання пасажира або іншої вказаної ним адреси. Інакше кажучи, якщо ваші сумки прилітають на другий-третій день, то не ви маєте їхати за ними в аеропорт, а авіакомпанія повинна привезти їх вам додому або в готель. Їздити за валізами в аеропорт ви не повинні!

Причина №2. Багаж проходив додаткову перевірку. Служби авіабезпеки мають ексклюзивне право перевіряти ваш багаж коли захочуть і як захочуть. Ви приймаєте ці умови, коли купляєте квиток і реєструєтесь на рейс.

Особливу увагу служби авіабезпеки привертають валізи, які містять:

  • рідини, пляшки, напр., алкоголь і т.д.
  • предмети незрозумілої форми; напр., ви взяли і запакували сковорідку.
  • електроніку, особливо ту, що містить індуктивні пристрої — трансформатори, електродвигуни і т.д.
  • легкозаймисті речовини (напр., спирт, ацетон, змивка лаку до нігтів, і .т.д.); як правило, ці речовини вилучаються
  • батарейки та акумулятори
  • містить речі, заборонені до перевезення

Якщо автоматичний сканер виявить підозрілі речі у валізі, то її відправляються на ручний огляд. Це відносно довга процедура. Працівникам авіабезпеки глибоко по барабану, скільки часу залишилося до відправки вашого рейсу. Вони проводитимуть огляд згідно процедури, а значить є ризик затримки багажу.

Повідомлення від TSA, яке вкладається у валізу, про те, що багаж проходив ручний огляд.

Повідомлення від TSA, яке вкладається у валізу, про те, що багаж проходив ручний огляд.

Як запобігти? Насамперед, слід ретельно ознайомитися із списком речей, які можна і які не можна здавати в багаж. По-друге, бажано всю електроніку по можливості перевозити у ручній поклажі.

Причина №3. Зайві старі бірки на валізі. Старі бірки можуть створити чимало проблем з обробкою багажу і про це я вже писав вище.

Як запобігти? Перед польотом огляньте валізу і познімайте всі зайві багажні бірки. Звичайно ж, це не стосується ваших персональних бірок, які навіть треба мати на сумці, що полегшити її ідентифікацію, коли це необхідно.

Причина №4: Ре-роутінг. Ре-роутінг — це зміна маршруту перевезення багажу. Як правило, зміна ця позапланова. Наприклад, ви зареєструвалися на рейс Атланта-Вашингтон-Мюнхен із авіакомпанією UNITED. Прилетівши у Вашингтон, вас повідомили, що рейс на Мюнхен сьогодні відмінено через технічні причини. Як правило, вас переброньовують на наступні дні, проте вам неочікувано запропонували опцію полетіти сьогодні, але вже іншою а/к — Austrian, через Відень. Це означає, що  треба перенаправити на Відень ваш багаж, який у момент, поки ви стоїте на стійці Customer Services, десь блукає підвалами терміналу. Отже, вашу валізу треба (а) знайти, (б) поміняти бірку і (в) направити на правильний конвеєр. Якщо до вильоту на Відень лишається відносно мало часу, то зробити ре-роутінг аеропортові служби можуть просто фізично не встигнути.  А отже є дуже великий ризик затримки багажу.

Як запобігти? Фактично, ніяк. Загалом, будь-які зміни у плані перельоту можуть призвести до затримки багажу і до цього слід бути готовим.

Причина №5. Комп’ютерний збій або збій система сортування. Це стається не часто, але буває. Я не раз чув історії, коли пасажир полетів на Відень, а його сумку завантажили на літак до Варшави. Бувало, що багаж пасажирів цілого рейсу завантажували не в той літак. Але трапляється це дуже рідко.

У результаті ваша сумка не загубиться, її все-одно знайдуть, але політає вона солідно.

Як запобігти? Аналогічно — ніяк.

Питання та Відповіді

Трохи порад та інша корисна інформація

Q: Чи варто замотувати сумку / валізу у поліетилен?

A. Скажу прямо — ні, не варто. Якщо ви думаєте, що це врятує від крадіжки, то сильно помиляєтесь. Крадуть речі із сумок працівники аеропорту у той час, коли багаж десь там блукає нетрями термінальних підземель. Як я вже писав вище, аеропортові служби мають право ритися у ваших сумках, коли захочуть — все в цілях безпеки, так би мовити.  Тому недобросовісний працівник аеропорту може спокійно відставити вашу сумку на бік, розрізати поліетилен, відкрити валізу і поритися у ній. Ваш “целофан” його не зупинить. Зупинять лише камери спостереження, якими тепер обладнані майже всіх аеропорти цивілізованих країн, включаючи наші аеропорти Львів та Бориспіль. А тому кількість крадіжок зменшилася суттєво у порівнянні з попередніми роками.

Крім того, “замотані” сумки дуже не люблять працівники TSA (служба авіабезпеки США). Не дивуйтесь і навіть не пробуйте жалітися, що при прильоті в аеропорт США ваша валіза виїде на конвеєр вже без плівки і все перерита.

Плівка може дійсно спасти від пошкодження валізи. Проте основне, що ламається у сумці під час перевезення, — це колесика. А от від цього плівка не спасе.

І ще таке — стійки із послугами “замотування” ви можете побачити лише в країнах колишнього СРСР, що вже само собою щось означає 🙂

Q. Чому моя сумка іноді прилітає такою, ніби в ній хтось рився? Це законно?

A. Як я вже зазначав, у цілях безпеки аеропотрові служби можуть перевіряти вміст багажу фактично коли вони це захочуть. Вашу сумку мають право відкривати, мають право в ній ритися і мають право вилучити речі, що є забороненими. Все це може (і буде) відбуватися без вашої присутності. Ці правила ви приймаєте, коли купляєте квиток.

Q. Моя авіакомпанія хоче гроші за перевезення багажу. Це нормально?

А. Абсолютно, хоча й залежить від країни, з якої відбувається виліт. Наприклад, в Україні закон зобов’язує авіакомпанії перевозити одиницю багажу вагою до 32 кг безкоштовно! (А тепер спитайте ще раз, чому в нас нема лоу-костів) У Європі та США такого правила немає. Тому там перевізники можуть включати, а можуть і не включати перевезення багажу у тариф. Уважно читайте умови квитка при його бронювання.

Зовсім недавно авіакомпанія Lufthansa ввела нові правила перевезення багажу. У найнижчих класах бронювання (L, T, K) його вартість не включена. Зверніть на це увагу при бронюванні квитків із цією авіакомпанією!
Q. Які особливості перевезення багажу у США?

A. Їх тут чимало :). По-перше, майже всі американські а/к беруть плату за перевезення зареєстрованого багажу на внутрішніх (domestic) рейсах. Коштує одна зареєстрована одиниця багажу приблизно 25-30 дол. Якщо ж у вашому квитку є хоча би один міжнародний сегмент, то перевезення однієї одиниці багажу буде безкоштовним, а от наступна сумка буде коштувати 100 дол. і більше.

Деякі авіалінії, наприклад SouthWest Airlines, як конкурентну перевагу пропонують безкоштовне перевезення багажу. Але це скоріше виняток, ніж правило.

Важливо знати правила проходження митного контролю у США. По-перше, усі пасажири зобов’язані забрати свій багаж в аеропорту прильоту у США, тобто у тому аеропорту, де ви будете проходити паспортний контроль. Наприклад, у вас переліт по маршруту Львів – Варшава – Чикаго – Даллас. Ваш аеропорт прильоту у США — це Чікаго O’Hare International Airport і у цьому аеропорту ви будете проходити паспортний контроль. Після проходження паспорного контролю вас спрямують до багажних каруселей, де вам необхідно забрати свою валізу. Це, звичайно ж, за умови, що ви її здавали :). Після цього із валізою проходимо через зону митного контролю. Вас можуть спрямувати на “зелений коридор” або ж на “червоний” із скануванням багажу. Про коридори і систему митного контролю у США ми ще колись поговоримо. Після митного контролю ми маємо на вибір 2 шляхи: вихід в місто (Ground Transportation) та підійти до Luggage Re-checkin. У нашому випадку нам потрібна опція №2, і ми здаємо нашу валізу працівникам відповідної авіалінії на стійках Re-Checkin (може називатися Transfer Luggage, Luggage Pickup і т.д.), де її завантажать на рейс до Далласа, а ми собі йдемо (їдемо) до свого терміналу / виходу.

Важливий момент! Буває так, що останній сегмент нашої подорожу по США ми виконуємо на другий день (т.з. overnight stay). Якщо взяти до уваги наш приклад (див. вище), то це буде ночівля у Чікаго в аеропортовому готелі і ранковий виліт до Далласа. У такому випадку багаж ми на re-checkin здавати не мусимо (зрештою, його можуть і не прийняти) і беремо із собою в готель. Тут важливо не знімати із сумки багажну бірку! Справа в тому, що якщо ви її знімете і будете здавати в багаж на другий день, знову проходячи реєстрацію, то система буде вважати, що ви здаєте другу одиницю багажу (перша буде відмічена як picked on en-route — забрана пасажиром у проміжному аеропорту по маршруту). Очевидно, що друга одиниця у вас, як правило, буде платною. Але тут криється наступна “засада” — оскільки переліт у вас міжнародний (тобто у перельоті був міжнародний сегмент), то й плату вам поставлять “міжнародну” — більша 100 дол. за валізу.

Якщо ви все-таки втратили бірку або на другий день при здачі багажу з вас вимагають його оплатити (навіть з біркою!) — вимагайте працівників авіакомпанії виправити помилку. Для цього випадку також зберігайте багажну квитанцію, про яку я писав вище. Хід переговорів наступний: (а) вимагайте, що працівник авіалінії показав вам, скільки сумок у вас вже зареєстровано; (б) доказуйте, що валіза, яку ви принесли на check-in — це саме та “перша” одиниця багажу; (в) якщо працівник авіалінії робить pocker face і відмовляється співпрацювати, мотивуючи “that’s what the system tells me” — вимагайте розмови з його менеджером

Через те, що в США всі а/к поголовно беруть гроші за багаж, а також через те, що американці — нація, яка завжди спішить, то ви помітите, що майже всі подорожуть із carry-on багажем, тобто ручною поклажею. І беруть її майже завжди максимально можливого розміру. І беруть завжди :). І як би дивно це не звучало, але середньостатистична посадка у літак на внутрішніх лініях в США чимось нагадує посадку в автобус Чернівці – Львів. Навіть “клітчаті сумки” іноді попадаються :). Якщо у вас carry on bag максимально великих розмірів — займайте чергу перед виходом на посадку завчасно, бо інакше не влізете з тою валізою в літак. Більше того, ви будете здивовані, що навіть прийшовши завчасно, у черзі ви вже стоїте не перші 🙂

Q. Я прийшла / пришов до багажної каруселі, а моєї валізи нема? Що робити?

А. По-перше, не панікувати. Власне повна втрата багажу — явище надзвичайно рідкісне, і якщо не зараз, то пізніше ваш багаж все-одно знайдеться.

Насамперед, раджу переконатися, що ви стоїте і шукаєте свою сумку на правильній каруселі. Так, це може звучати  і виглядати смішно, але це факт — дуже часто пасажири шукають свій багаж на неправильній каруселі.

Якщо ж всі сумки виїхали і карусель зупинилася, а вашої валізи нема — час звернутися по допомогу до відповідних служб. Біля багажних каруселей завжди є служби розшуку багажу (Luggage Services). У малих аеропортах буде одне “віконце” на всі авіакомпанії, а у великих аеропортах кожна авіакомпанія, як правило, має свій кіоск.

Агенту багажної служби слід надати багажну квитанцію, заявивши, що ваш багаж не прибув. Далі працівник перевірить, де саме знаходиться ваш багаж і скаже, що вам далі робити. Як правило, вам скажуть, де саме зараз ваш багаж, коли планується його доставка у аеропорт призначення, а також попросять вказати адрес доставки багажу і контактний телефон.

Є більш екстремальний випадок: наприклад, у вас відпустка у стилі “азіатське турне” — ви прилітаєте на два дні в Сингапур, через два дні летите в Куала-Лумпур, а ще через два дні на цілий тиждень їдете в Індонезію на Балі. І тут халепа — у аеропорт Сингапура ваш багаж не прилетів і працівник авіалінії каже, що він прибуде через два дні. Що ж, тоді покажіть працівнику ваш квиток на наступні перельоти і сплануйте, куди краще доставити ваші валізи. Можливо, сумку краще доставляти одразу в Куала-Лумпур, а можливо й на Балі. Так, це порядно може зіпсувати відпочинок, але застявляти багаж постійно доганяти вас — теж не вихід. Якщо ж ви замовите доставку одразу ж в аеропорт Куала-Лумпур, то за сумкою треба буде (скоріш за все) йти не на карусель, а в Baggage Service. Як правило, вона чекатиме вас там.

Непогану статтю про втрачений багаж можна прочитати тут (англ)

Q. А чи може хтось взяти мій багаж з каруселі?

А. Абсолютно. Таке трапляється і як правило це стається ненавмисне. Але бувають і злісні випадки, хоча й дуже-дуже рідко.

Порядок дій такий же, як і у пункті, описаному вище — звертаємося до служби розшуку багажу. Основне правило — не покидати зони отримання багажу до моменту складання заяви про втрату. Якщо ви вийшли із зони отримання, то на цьому відповідальність авіакомпанії закінчується і починається зона відповідальності поліції. А це, як відомо, завідомо програшний варіант.

Слід пам’ятати, що зона отримання багажу — режимний об’єкт із складною системою спостереження. У більшості аеропортів доступ туди мають лише пасажири, а отже ідентифікувати особу, яку видно на камері, як вона бере вашу валізу, не складе особливих труднощів.

Q. Як мінімізувати вплив затриманого багажу на комфорт подорожі?

A. Як я вже казав, затриманий (втрачений) багаж може солідно попсувати враження від подорожі. Пасажири, що часто подорожують, мають у своєму арсеналі ряд методів, як зменшити вплив “втраченого” багажу на поїздку.

Якщо поїздка коротка, то краще подорожувати із ручною поклажею. Вона завжди при вас і втратити її важкувато (хоча і про таке я чув :)). Якщо поїздка довша, а ваші всі речі влазять у ручну поклажу — що ж, чудово.

Інша справа, якщо сумка у вас виходить велика і здавати її все ж треба. У такому випадку в ручну поклажу слід взяти наступні речі:

  • два комплекти білизни
  • маленьку косметичку із:
    • зубна паста (маленький тюбик до 100 грам) + щітка
    • маленький шампунь (до 100 мл.)
    • мило (опціонально)
    • інші речі, які вважаєте необхідними
  • теплий одяг (фліс, светер, тощо)
  • якщо планується ділова зустріч, то бажано взяти сорочку

Такий “резервний” комплект дозволить “протягнути” до того, як прилетить ваш багаж. Тим не менше, слід пам’ятати, що ви (майже) завжди можете оперативно купити одяг у місці прибуття. Приміром, навіть на Мальдівах на маленькому острові був магазин, де можна було купити все, що треба.

Щоб мінімузувати ймовірність втрати багажу, досвідчені мандрівники певним чином позначають його. Ви певно бачили сумки, до яких поприв’язувані різні стрічки, кольорові бірки, вузлики тощо. Таким чином люди роблять свою сумку більш впізнаваною і її швидше можна знайти на каруселі. Також у у випадку втрати або затримки багажу, вас попросять описати сумку і в анкеті буде графа Особливі ознаки. Звичайно ж, туди слід вписати ваші “позначки”, наприклад, жовта стрічка на ручці або наклейка I love UKRAINE збоку.

Зрештою, самі виробники сумок дають вам таку можливість, комплектуючи вазіли готовими інформаційними бірками. Вони можуть чіплятися на сумку збоку, як подано на фото нижче, або просто десь збоку валізи може бути кишенька, у якій схована інформаційна бірка.

Інформаційна бірка на багаж

Інформаційна бірка на багаж

Не полінуйтесь і заповніть цю бірку, якщо ваша валіза має її у комплекті. Якщо ні, то обов’язкоо придбайте. Якщо раптом так станеться, що автоматична багажна бірка (та, що зі штрих-кодами) пошкодится, то вашу валізу ідентифікують куди простіше. Принаймні, з вами зв’яжуться.

Q. Які особливості подорожей із дитячим “багажем”, а також із засобами для людей із особливими потребами?

A. Якщо ви подорожуєте з дітьми, то ви маєте право здати у багаж візок на кожну дитину безкоштовно і не важливо, скільки сумок ви вже здали. Щоправда, рекомендується брати дитячий візок із собою у ручну поклажу, адже по терміналу ходити прийдеться немало. Він, очевидно, також не враховується до кількості одиниць ручної поклажі. Слід не забути попередити працівника а/к при приходженні реєстрації на рейс, що ви хочете взяти візок у ручну поклажу. На візок наклеять спеціальну бірку і скоріш за все його ретельно оглядатимуть при проходженні контролю на авіабезпеку. Але зате ваша малеча буде кататися у візочку, а не мучитися у вас на руках чи аеропортових лавках.

Очевидно, що для авіаподорожі бажано брати компактний візок (його ще називають коляска-тростина), який добре складається. Велику повнорозмірну дитячу каляску, скоріш за все, не пропустять. Тому немовля, якому візок ще не підходить, слід “перевозити” у “люльці”, яку вам теж ніхто за багаж рахувати не повинен.

Аналогічні правила діють і для інвалідів та людей з особливими потребами.  Коляски здаються в багаж без урахування одиниці багажу, а милиці та ціпки здаються беруться зі собою. Слід пам’ятати, що у кожному аеропорту є обов’язковий сервіс для людей, яким важко пересуватися самостійно. Не забудьте попередити про ваші потреби авіакомпанію заздалегідь — вона зобов’язана вас забезпечити допомогою у пересуванні.

Q. Як взяти на борт дитяче харчування, зокрема рідке?

А. Для того щоб завчасно підготовлене дитяче харчування пронести на борт, його необхідно правильно упакувати. Їжа і напої повинні знаходитися в контейнерах, що не перевищують у сумарному обсязі 1 кг. Також їх потрібно укласти в прозорий пакет та пред’явити для огляду. Дуже бажано зазделегідь (за 2-3 дні до вильоту) попередити авіалінію, що буде провозити дитяче харчування. Це дозволить більш оперативно пройти контроль на а/б.

Їжа для малюка буде виглядати приблизно так: в герметичній пляшечці 100 мл супу, у пластиковому контейнері каша,  пюре, сосиска або котлета, і що-небудь на десерт.

Більше про дитяче харчування на борту читайте ось тут.

Що переглянути і що почитати

І на сам кінець, матеріал для самостійного вивчення 🙂

Гарний цикл передач “Аеропорт із середини” від Discovery (рос):

Цикл Ultimate Dubai Airport від Nation Geographic (англ):

Цикл передач про аеропорт Хітроу (London Heathrow). Рекомендую до перегляду через гарну британську англійську.

Раджу почитати

 

  2 коментарі to “Все про авіаподорожі. Частина 2: Багаж”

  1. […] про загальні аспекти авіаподорожей і трохи розкрили тему багажу.  Тепер прийшла пора ознайомитися ще з одним важливим […]

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

   
© 2012 Roman's Blog Suffusion theme by Sayontan Sinha