Ми вже з вами поговорили про загальні аспекти авіаподорожей і трохи розкрили тему багажу. Тепер прийшла пора ознайомитися ще з одним важливим моментом — правилами поведінки та етикетом.
Авіа подорожі стали дешевими і доступними. Майже сотня мільйонів пасажирів щороку перевозиться авіакомпаніями всього світу. Авіаподорож втратила свою “елітність” і стала у ранг повсякденного транспорту поряд із автобусом та поїздом. І хоч є певні особи, які жалкують, що “лоукости перетворили літак у приміську електричку”, все ж таки для нашого світу це колосальне досягнення.
Для того, щоб усі пасажири почувалися кофмортно і отримували максимальне задоволення, є цілий ряд писаних і “неписаних” правил, яких треба дотримуватися. Сьогоднішня наша стаття саме про них. Ці правила базуються на загальних принципах поведінки у громадських місцях і транспорті, хоча все ж таки є певні особливості.
Прибуття в аеропорт
Основна риса невихованості наших обивателів, коли вони прибувають в аеропорт, — це звичка паркуватися “під дверима” аеропорту. Так от, панове, стоянка вздовж під’їзних шляхів біля аеропорту суворо заборонена. Зупинка обмежується лише часом посадки / висадки пасажирів. За кордоном це сильно контролюється: через 2-3 хв стояння прибуває поліція і виписує штраф. В Україні, а особливо у Львові, дуже часто спостерігаю картину, коли машини запарковані ледь не під дверима терміналу, не кажучи вже про зону посадки / висадки пасажирів. Це при тому, що за 100м є величезний паркінг.
Проблема паркування під аеропортом у Львові є частиною загальної проблеми із паркуванням, яку, сподіваюся, скоро все ж вирішать.
У аеропорту
Сучасний аеропорт — це людне і шумне місце, через яке в день проходять тисячі, а то й сотні тисяч людей. Люди, як правило, поспішають. І навіть якщо не поспішаєте Ви, то знайте — поспішає хтось інший, то ж не заважайте йому це робити.
В аеропорту люди рухаються у потоці. Аналогічно як і на тротуарах, рух у потоці правосторонній — йдучи у потоці людей тримайтесь правої сторони. У будь-якому випадку, не йдіть назустріч потоку. Ви не тільки самі сповільнитесь, а й заважатимете іншим.
Дуже часто доводиться бачити, як люди, що йдуть у потоці, раптово зупиняться і зі словами “Тааак… Ану давай глянемо, який в нас ґейт!” починають вичитувати посадкові талони. Запам’ятайте: зупинятися серед потоку людей — це ознака невихованості і неповаги. На жаль, для українців це звична практика, так само як, наприклад, машиною стати будь-де, включити аварійку і зі словами “я на 5 хвилин!” або “мішаю?! обійди (об’їдь)!” забратися геть.
Про черги
Звичка стояти у чергах виробила у homo soveticus‘а ще з часів застою цілий ряд доволі бидлуватих рис. Це й не дивно, адже у 1960-1980 роках більша частина життя радянської людина проходила у чергах за продуктами першої необхідності. Черги тягнулися сотнями метрів, а товарів на всіх не вистачало. (Мені лише одне цікаво: а де люди знаходили час, щоб стояти в тих чергах????) Місце в черзі було великою цінністю і homo soveticus старався його роздобути або зберегти будь-яким способом. Звідси пішла суто радянська тема — займати місце в черзі. Типу, ти йди перший, займи чергу, а ми там потім підійдемо. Або ж скажете, що я за вами, бо я ще за молоком стою у сусідньому магазині.
Так от, шановні, ніде у цивілізованих країнах чергу нікому не займають і не тримають. Ваш особистий вихід із черги означає вашу відмову у ній стояти — якщо ви через 20 хв повертаєтесь, то стаєте в кінець. Посилати когось одного, щоб постояв за вас в черзі, поки ви будете собі сидіти на кріслах, — теж категорично не допустимо. Це грубий акт неповаги. І не дивуйтесь, що пасажири, які чесно стояли у черзі, вас просто не пустять приєднатися до свого колєги в останній момент.
Дуже окремими винятками є можливість приєднатися у черзі до своєї сім’ї. Наприклад, дружина із дітьми стоїть в черзі, а чоловік підходить пізніше. Хоча у США я бачив, як батько чемно йшов у кінець черги. Таке от.
Наступним вельми паскудним “навиком” у деяких людей є звичка запізнюватися на посадку в літак. У посадковому талоні є вказаний boarding time і на цей час пасажир повинен бути присутнім при виході в літак. Дуже часто пасажири забувають про це, зважаючи лише на час, вказаний у квитку, тобто departure time (час вильоту). Час вильоту (саме він вказується у квитку) — це час, коли всі пасажири вже мають сидіти в літаку із пристебнутими ременями. Чимало людей нехтує цим і навіть на коротких пересадках не упускає можливість відвідати duty-free, ресторан чи інший заклад на території терміналу. У результаті виникає затримка із відправленням літака, а це може мати наслідки для інших пасажирів, зокрема і для тих, що прийшли вчасно.
Посадка в літак
Наступним по рангу йде старший стюард, який підзвітний офіцерам (капітану та першому офіцеру) і несе повну відповідальність за обслуговування пасажирів на борту. Йому підпорядкувується команда бортпровідників (стюардів), які обслуговують пасажирів під час перебування на борту.
Пасажири, абсолютно незалежно від класу обслуговування, очевидно, жодного рангу не мають і всі вказівки всього персоналу є обов’язковими до виконання. Відмова виконувати вказівки персоналу може призвести навіть до того, що літак посадять і пасажира передадуть відповідним правохоронним органам із внесенням у відповідний “чорний список”
Кілька добрих правил культури поведінки при посадці в літак:
- Дотримуйтесь правил черги, про які ми вже говорили вище
- Пасажири із дітьми та інваліди мають право приоритетної посадки в літак, навіть якщо у вас супер-елітний статус у авіалінії. Це міжнародне правило і його слід виконувати. Якщо батько/мати стоять у черзі з дітьми, то зверніться до них і нагадайте, що вони можуть йти до виходу без черги. Якщо хтось із пасажирів перешкоджає приоритетній посадці людям із особливими потребами — зверніться до працівників авіалінії / аеропорту.
- Поважайте права пасажирів вищого класу обслуговування і преміальних учасників бонусних програм. Вони також дуже часто мають право на пріоритетну посадку.
Окремим пунктом хочу зупинитися на такому важливому моменті, як займання місць в літаку. Абсолютна більшість авіаліній (за винятком деяких лоукостів) видають посадковий талон із вказанням місця. Тому запам’ятайте кілька важливих правил, пов’язаних із цим:
- Займання місця, вказаного у посадковому талоні, є обов’язковим. Ви не маєте права без дозволу просто так займати інше місце у салоні літака!
- Ви маєте повне право попросити бортпровідників, щоб вас пересадили на інше місце. Персонал може вам відмовити, і це рішення, очевидно, оскарженню не підлягає.
- Ви можете домовитися із іншим пасажиром помінятися місцями. Це абсолютно нормально.
- Ви можете зайняти вільне місце лише після того, як старший бортпровідник оголосить про завершення посадки пасажирів. Ознакою цього буде фраза англійською “Boarding is completed! All doors in flight!” на всіх авіалініях світу (це стандарт). Про бажання пересісти на вільне місце також бажано попередити бортпровідників.
Алгоритм займання місця в літаку такий: заходимо в салон, сідаємо на місце, вказане в талоні; якщо місце нам не подобається або ж ми хочемо підсісти до когось, тоді (а) питаємо бортпровідників про можливість пересадки та/або (б) питаємо людину, що зайняла бажане нами місце, чи могла би вона з нами помінятися; якщо місце, на яке ми хочемо підсісти, все ще вільне, ми тим не менше не займаємо його доки не завершиться посадка в літак; як варіант, можна попередити бортпровідників, що мовляв, якщо ніхто не займе це місце, то я на нього сяду. Якщо жоден спосіб “культурної” пересадки не спрацював, то сидимо там, де нам вказали в посадковому талоні.
Протестувати і скандалити, що вам відмовили у пересадці, а тим більше, що заставили повернутися на “законне” місце, просто нема сенсу. Є лише два випадки, коли авіалінія зобов’язана вас пересадити: (а) ви супроводжуєте інваліда; (б) ваша неповнолітня дитина сидить сама. Все інше не враховується, включаючи “там моя дружина/чоловік!”, “хочу сидіти з колєжанкою!”, “пустіть мене до вікна” і т.д.
Якщо ви прийшли до свого місця, а воно вже зайняте певною особою, тоді викликайте бортпровідника і вимагайте, що вас посадили на ваше місце. Робіть це принципово.
Для того, щоб уникнути проблем із місцем, здійсніть його вибір завчасно під час онлайн реєстрації або ж онлайн на сайті авіакомпанії. Якщо ви попередньо не вибрали місце, то а/к вважає, що вам все-одно де сидіти. Так само вважають і інші.
- Бортпровідники мають повне право пересадити вас, куди вважатимуть за потрібне, у межах того ж класу обслуговування. Вони можуть робити це з міркувань безпеки, можуть садити разом батьків із дітьми, розсаджувати інвалідів, можуть робити зміни через оперційний збій. Одним словом, може бути мільйон причин і формально бортпровідники звітувати вам про них не зобов’язані. А ви зобов’язані виконувати всі вказівки екіпажу, про що я вже писав вище.
Щоправда, якщо бортпровідники пересаджують вас без вашої згоди, то можна попросити якось компенсацію. Ясне діло, робити це треба у ввічливій, часом жартівливій формі. Що типу “Ну ви би мені хоч добру каву за це зробили! :)” Мені одного разу на Lufthansa принесли десерти із першого класу. Бортпровідники теж люди, і вони вас зрозуміють, якщо ви зрозумієте їх.
У літаку
Ну і найголовніше і одночасно найцікавіше — а як же ж культурно поводитися в літаку.
Людина не здатна комфортно перебувати на висоті вище 5000м, а вище 8000м людина не може жити фізично. Сидячи біля вікна літаку уявіть собі лише на мить, що за 10 см від вас температура становить -60°С, а тиск настільки низький, що ви втратите свідомість всього за 30-40 секунд.
Літак — це маленьке закрите комфортне середовище у ворожому для нас небі, де кілька сот людей замкнуті на іноді більше ніж десяток годин. І хоча система рециркуляції і очистки повітря в літаку одна із найскладніших у світі (складніше лише на МКС), тим не менше ви дихаєте тим самим повітрям і запахами, що й сотня інших людей поруч, обмінюєтеся з ними бактеріями, мікробами і вірусами, отримуєте і передаєте кліщів, бруд і грибки іншій сотні пасажирів. Чимало правил і порад щодо перебування на борту якраз пов’язані із мінімізацією так би мовити впливу пасажира один на одного.
Отже, правила гігієни і поведінки на борту:
- Ні в якому разі не можна перебувати на борту босоніж! Сандалі, “шльопанці” і босоніжки — це взуття для пляжу, а не для літака. По-перше, є ризик, що грибки, які живуть на ваших стопах, передадуться іншим пасажирам. По-друге, ви самі ризикуєте схопити якусь заразу (а якщо врахувати, що з вами можуть летити пасажири, наприклад, з Ґани або Конго, то можете собі уявити їхній похідний зоопарк). По-третє, якщо, не приведи Бог, прийдеться аварійно покидати літак, то таке взуття буде вкрай незручним і пробігти по підлозі, що горить, ви у ньому не зможете.
- Аналогічно шорти, мініспідниця чи майка — це не одяг для літака. Дуже бажано зменшити контакт оголених частин тіла із кріслом та іншими частинами салону. Причина та ж, що й у попередньому пункті.
- Іноді “реальні” мужики люблять летіти топлес. Тут звичайно ж, no comments. (А от реальні дівки чомусь ніколи топлес не літають… 🙁 )
- Класти голову / обличчя на розкладний столик перед собою некультурно. На ньому люди їдять. Як виняток, можна його спочатку застелити своїм одягом.
- Однозначно не можна вивалювати ноги на столик перед вами. Це акт вандалізму і безпринципної безкультурності.
- Не займатися манікюром, педікюром, макіяжем та розчісуванням волосся, сидячи в салоні літака. Ваші шматочки прогрибкованих нігтів нікому не є приємними, так само як і волосся.
- Загалом, не можна піднімати (задирати) ноги вище рівня сидіння.
- Кишенька перед вами призначена для журналів, газет і дрібної електроніки, але не для сміття!
- Підлокотник відділяє ваш особистий простір від простору іншого пасажира. Залазити в чужий особистий простір, якого і так мало, — табу. Знову ж таки, якщо ваша ширина в плечах більша за стандартну (ну типу я мужик, йопта!), це виключно ваші проблеми. Не влазиш в крісло економ-класу — купляй бізнес-клас, але не лізь на сусіда!
Трошки про одяг. Не рекомендується вдягатися у літак так, ніби ви йдете у театр. Навіть якщо у вас квиток бізнес чи першого класу, ваш одяг має бути у першу чергу зручним аніж презентабельним. Стандартно, я взуваюся в кросівки, бавовняні або джинсові штани, футболка або термобілизна, поверх якої можна вдягнути легкий светер або кофту. Залежно від сезону та точки призначення можна взяти зі собою куртку або дощовик.
Зважте, що літак — це доволі тісне середовище і забруднити одяг їжею чи іншими речовинами дуже просто. Тому ніколи не розраховуйте, що в цьому ж одязі ви ще кудись підете. У мене, як правило, комплект одягу, в якому я летів, відправляється прямо у пральну машинку.
Про класову нерівність
Салон літака, як правило, розділений на класи обслуговування. Правила вимагають, щоб пасажири знаходилися лише в салоні свого класу і користувалися відповідно туалетами того ж класу. Цього правила слід дотримуватися і не вештатися по всьому літаку. Іноді бувають ситуації, що ваш колега у економ-класі, а ви в бізнес-класі, або навпаки. У такому випадку не слід запрошувати свого друга у вищий клас зі словами “та посиди собі тут коло мене”. Персонал буде змушений попросити товариша повернутися у свій клас, що може зіпсувати настрій і поставить вас у дурне становище. Тому такого не робіть.
У першому класі також часто подорожують відомі особи, які не надто хотіли б, щоб їх бачили. Наприклад, на одному з рейсів Lufthansa до Нью-Йорка летів Володимир Кличко. Уявляєте собі “паломництво” пасажирів до салону першого класу за автографами, якщо би вони про це довідалися?…
Про їжу
Мало того, що у літаку ми знаходимося у маленькому закнутому просторі, де запахи поширюються миттєво, так ще й до всього наші смакові і нюхові рецептори працюють інакше. Наприклад, ми слабо відчуваємо солодке і солоне.
Якщо ви дуже хочете взяти зі собою на борт свою їжу, то треба слідувати певним правилам. Їжа не може мати сильного запаху. Наприклад, копченій рибі чи оселедцю не місце у вашому “бортовому” ланч-боксі. Слід зважити, що з вами можуть подорожувати люди, для яких певні типи їжі є неприйнятними. Наприклад, мусульмани і юдеї не їдять свинини, тому її різкий запах їх дратуватиме. І саме тому у бортовому меню дуже рідко є свинина та вироби з неї. Нормальними для того, щоб взяти на борт, є овочеві салати, сендвічі (особливо із сиром), гарніри (пюре, паста тощо), курятина і печена морська риба.
Загалом, краще все ж таки харчуватися на борту або ж купляти їжу зі собою у термінальній зоні. Вона переважно адаптована до того, щоб її взяти на борт. Крім того, чимало авіаліній дають можливість вибрати тип харчування, хоча, як я вже казав, на висоті вся їжа смакує не надто добре.
Як легше переносити довгі рейси?
Довгим вважається рейс тривалістю 5 і більше годин. Якщо такий рейс виконується через ніч, то його називають overnight flight. Такий тривалий політ дає додаткове навантаження на організм і людям, що не звикли до такого, дається доволі нелегко.
Ось кілька моїх персональних порад із власного досвіду (а на момент написання статті я вже здійснив 23 візити в США) як зробити довгі перельоти легшими і коротшими:
- Якщо переліт нічний (overnight) тоді раджу не їсти в літаку. Рекомендую за 2 години до вильоту добре поїсти в терміналі. Потім при вильоті можна прийняти якісь розслабляючі засоби, напр. мелатонін і старатися спати. Якщо ж все-таки взяти і поїсти в літаку, то ваші шлунок, печінка та підшлункова будуть зайняті активним травленням і заснути буде вкрай важко, враховуючи, що спати на борту і так не легко. Якщо в літаку зранку подають сніданок, то тут вже раджу не відмовлятися 🙂
- На нічних перельотах беріть місце біля проходу. Вам не прийдеться будити сусіда, якщо захочете вийти вночі в туалет. Зате сусід може будити вас 🙁
Крім того, вночі біля вікна дуже холодно і відповідно важко заснути. Ясне діло, у бізнес-класі цих проблем нема 🙂 - Якщо переліт денний із сходу на захід (наприклад, з Європи у США) тоді рекомендую не спати, оскільки тоді звикання до зміни часових зон буде значно легшим. Також при денному перельоті раджу їсти на борту скільки влізе — все одно спати ми не плануємо.
- Тим, хто часто літає, дуже раджу придбати навушники із шумоподавленням (noise canceling). До певного часу я користувався Bose QuietComfort 15, а зараз перейшов на Bose QuietComfort 20, оскільки попередні не давали нормально вкласти голову в підголовник. Ці навушники дорогі, але при значній частоті перельотів штука просто незамінна і сприяє нормальному сну.
- Повітря у салоні літака дуже сухе. Це зроблено для того, щоб бацили не плодилися і не передавалися. Але це також негативно впливає на всі слизові вашого тіла. Тому зволожуюча помада, крем, каплі для очей та носа є незамінним атрибутом косметички подорожуючого.
- Я пробував брати зі собою різні підголовники та подушки, але так і не відчув від них жодного комфорту.
- При довгому перельоті важливо уникати застою крові в кінцівках, тому я періодично проходжуся по салону (як правило, в туалет, бо йти більше нікуди) на носочках. У переділах між блоками літака є невеликий простір, де можна трошки “порозтягуватися”. Наприклад, 5-6 разів дістаю зап’ястями до землі (точніше до підлоги, бо до землі в той час щонайменше 10000м 🙂 )
- Маска на очі теж хороша річ, яка допомагає краще спати вночі
Про ремені безпеки і турбулентність
Це ще одна ситуація, коли більшість пасажирів вважають себе розумнішими за пілотів, що увімкнули сигнал “Пристебнути ремені”, і з думкою Fuck the system! гордо розстібають пасок. Хоча я би не став очікувати чогось особливого від українців, більшість яких їздить не пристібнутими, а ще частина — із заглушкою.
І все-таки, чому треба пристібати ремені?
- Турбулентність може настати доволі несподівано. Зокрема, якщо літак перетне трасу, якою кілька хвилин тому пролетів інший літак, то тряснути може непогано. І різко без попередження. Я вже не говорю, що слід тримати ремені пристебнутими під час тривалої турбулентності. Сама турбулентність не страшна для літака і структурної шкоди вона не завдасть, а от пасажири, що не “закріплені” в салоні, ризикують зламати собі шию.
- При зльоті та посадці літак здійснює доволі складні маневри. Може навіть статися так, що буде необхідно здійснити різкий набір висоти або зниження (напр., коли раптом виник ризик зіткнення). Якщо для самого літака цей маневр не буде чимось екстра-ординарним, то для пасажирів все закінчиться польотами по салону і зламаними кінцівками, а то й шиями.
- Дуже часто мені доводиться бачити, як пасажири відстібають ремені тільки-но літак торкнувся землі. Це дуже й дуже груба помилка, яка може закінчитися травмами. Те, що літак приземлився на смугу ще не означає, що ваша подорож закінчилася. Літак може різко загальмувати і ті, зто не пристебнутий, полетять далі вперед. Літак може різко звернути на рульову доріжку через, наприклад, інший літак, що створив перешкоду. Таке трапляється не часто і є нештатною ситуацією, але буває. Одним словом, аналогічно як і у випадку з автомобілем, літак може виконувати доволі різкі маневри і тоді пасажири можуть отримати важкі травми.
Загалом, правило поведінки з ременем безпеки дуже просте: застібаємо ремінь при посадці в літак і розстібаємо перед виходом. Іншими словами, весь час, коли ви перебуваєте в кріслі, ремінь має бути пристебнутим.
Ну ви зрозуміли, до чого це я і про яку ситуацію йде мова 🙂
Про бортпровідників
Роль і місія бортпровідника — зробити політ максимально комфортним та безпечним. Те, що для вас подорож та пригода, для них — щоденна праця. Вони такі ж люди і, очевидно, очікують людського відношення до себе.
- Бортпровідник(ця) — це не ваш персональний офіціант чи асистент. Звичайно ж, якщо вам чогось хочеться, ви можете викликати бортпровідника, але не слід ганяти стюардесою туди-сюди, задовольняючи усі свої забаганки. Маєте високі вимоги до сервісу? Купляйте квиток першого класу!
- Бортпровідники — теж люди і як і всі люди вони можуть робити помилки. За всю історію моїх польотів мене десь зо три рази обливали водою, один раз вилили чай і ще один раз липкий солодкий сік. У жодному із цих випадків я не робив скандалів. Скоріш навпаки, із посмішкою казав, що, мовляв, буває.
Вихід з літака
Вихід з літака є не меншим індикатором культури пасажирів, ніж посадка. Кілька неписаних, але важливих правил:
- Всі спішать, так само як і ви. У літаку також ще з 20-30 пасажирів, які не встигають на наступний рейс. То їм що, всім іншим йти по головах?! Тому запам’ятайте: якби ви не спішили — не слід лізти через інших пасажирів, бо ваше невстигання загалом нікого не цікавить (і не повинно цікавити).
- Друге дуже важливе правило, яке українці дуже часто забувають: із літака виходять ряд за рядом. Тобто спочатку встають пасажири першого ряду, беруть багаж і виходять, далі другий ряд — беруть багаж і виходять, і так далі. Не можна пхатися перед пасажирів, що хочуть вийти із ряду поперед вас. Хіба-що вони самі вас пропускають.
- Дуже ввічливим жестом є допомога із вийманням багажу із багажних корзин. Ось тут якраз і треба показати себе “мужиком”.
- Іноді буває так, що на рейсі є спецпасажири: важко хворі пацієнти, інваліди, в’язні чи інші персони. Їх виводять з літака першими, а тому всіх пасажирів просять залишатися на своїх місцях. Раз сказали сидіти на місцях — значить сидимо і чекаємо команди, що можна піднятися і пройти до виходу з літака.
- При виході усміхніться та подякуйте екіпажу за політ
Підсумок
Правила поведінки в літаку та аеропорту ґрунтуються на базових принципах:
- ваша діяльність та присутність повинна завдавати мінімальні незручності іншим
- правила і приписи зроблені для вашої ж безпеки
- ти не перший і не останній — подумай, хто сидітиме тут після тебе
Дотримуйтесь цих порад і ваші авіаподорожі стануть комфортними та безпечними!
Ще про авіаподорожі: